Volledig scherm
elise wijnen glas in lood kunstenaarmet ol' dirty manudenhout © Jan van Eijndhoven

Glazenier Elise Wijnen (25) giet Ol' Dirty Bastard en Biggie Smalls in glas-in-lood: ,,Moderne legendes”

Vrij 18 okt: Rappers Ol‘ Dirty Bastard en Notorious B.I.G. uitgevoerd in glas-in-lood. Het zijn niet bepaald voor de hand liggende kunstwerken die de Tilburgse glazenier Elise Wijnen in haar atelier maakt. ,,Glasmensen zijn een beetje apart.”

Glas-in-lood oubollig? Zelf vond kunstenaar Elise Wijnen dat altijd wel, nu wekt ze dode rappers weer tot leven in haar zelfgemaakte ramen. De 25-jarige glimlacht. ,,Al is een raam van Ol‘ Dirty Bastard eigenlijk óók weer oubollig. De meeste van mijn generatiegenoten weten niet wie het is.”

Legendarisch

Volledig scherm
Het raam met 'Biggie Smalls' hangt in een broodjeszaak te Antwerpen. © Jan van Eijndhoven

De rapper was in 1992 één van de grondleggers van de legendarische Wu-Tang Clan. ,,Ik zag vroeger, toen ik acht was, interviews met hem op MTV.” Op latere leeftijd leerde ze ook de muziek waarderen. ,,De poetry, de vrijheid, expressie. Wat we nou hebben is vrij plat over bitches en money. De oldschool rap is poëzie. Overigens ben ik zelf helemaal niet muzikaal.”

Niet muzikaal, maar wel ambachtelijk geschoold. In Udenhout heeft ze een atelier met ovens, kwasten en glasmateriaal waar ze de glas-in-lood-ramen mee maakt. Eerder zette ze een raam van The Notorious B.I.G. - ook een bekende rapper - in elkaar. ,,Dat raam hangt in Antwerpen in een broodjeszaak van een Surinaamse vrouw die heel erg van hiphop houdt.”

Giftig lood

Volledig scherm
Opletten ook: het lood is giftig. ,,Niet eten in het atelier, niet drinken. Om de zoveel tijd het bloed laten testen.” © Jan van Eijndhoven

Er zijn weinig generatiegenoten die met glas-in-lood werken. ,,Het is een vergrijsd vak, al ken ik wel jongere mensen die het ook doen hoor.” De charme is het ambachtelijk te werk gaan, maar dat is meteen wat het moeilijk maakt. ,,Monnikenwerk. De technieken zijn eigenlijk niet veranderd, er niet sneller op geworden.”

Alleen al in het gezicht van Ol‘ Dirty Bastard (O.D.B.) zit 74 uur werk. Dan zijn er nog veel details: zoals de ‘killer-bijen’ met in hun achterlijven het logo van de Wu-Tang clan. Ze gebruikt een speciale verf om de ramen te brandschilderen, maar die wordt om de drie minuten hard. ,,Je kunt nooit in één keer door, je moet geduld hebben.”

Maar het is heerlijk: glasscherven smelten, er iets nieuws van maken. Het zachte materiaal vormen voor het hard wordt. Het ambachtelijk te werk gedaan, hoe de ramen glinsteren als het licht erop valt.

Opletten ook: het lood is giftig. ,,Niet eten in het atelier, niet drinken. Het is een metaal dat zich opstapelt in het bloed, daarom moet je als glazenier om de zoveel tijd het bloed laten testen. Sommige mensen hebben handschoenen aan, maar dat vind ik niet fijn werken. Je moet uitkijken dat je geen wondjes op je handen hebt.”

Legendes

Quote

Zelfs als je niet kunt lezen, begrijp je de verhalen. Deze rappers zijn eigenlijk moderne legendes

Elise Wijnen

Haar fascinatie voor glas-in-lood was er al vroeg. Wijnen werd christelijk opgevoed. ,,In de kerk zag je die legendes in de ramen. Zelfs als je niet kunt lezen, begrijp je de verhalen. Deze rappers zijn eigenlijk moderne legendes.” 

Ze kreeg onder meer les van de Tilburgse glaskunstenaar JanHein van Stiphout. ,,Hij is geweldig, geeft mensen van over de hele wereld les.” Sowieso is Tilburg met zijn vele glasateliers een goede voedingsbodem, vertelt ze. ,,Ken je Stef Hagemeier? Hij is een genie. Opereert vanuit de kerk aan de Hoefstraat, bouwt zijn eigen ovens.”

Zo wil ze eveneens te werk gaan, maar ze zoekt nog de manier waarop. ,,Tot nu toe verdien ik aan een raam net genoeg om het volgende raam te kunnen maken.” Zo was ze met O.D.B. een jaar bezig. ,,Niet fulltime, ik werk daarnaast drie dagen. Maar als ik 40 uur per week aan dit raam had kunnen werken, was ik er twee á drie maanden aan kwijt. Nee, dat ga ik niet terugverdienen maar dat is ook een beetje de love, weetjewel.”

O.D.B-veiling

Volledig scherm
Elise is net van de opleiding af, haar atelier gestart. Samen met tattoo-artiest Clarence Milas van Le Flux bedacht ze om het raam te veilen. © Jan van Eijndhoven

Ze is net van de opleiding af, haar atelier gestart. Samen met tattoo-artiest Clarence Milas van Le Flux bedacht ze om het raam te veilen. ,,Clarence helpt me om op eigen benen te staan. Hij heeft zoveel energie, altijd zin in een nieuw project.” De twee exposeren zaterdag het raam bij de Tilburgse foodbar The Cat’s Back, dan begint de veiling van O.D.B. ,,Die loopt tot in februari, ondertussen exposeren we nog op verschillende plekken en in Amsterdam.”

Of het volgende raam Tupac wordt? ,,Ik heb al iemand op het oog. Maar de onthulling komt nog. Het wordt reggae-gerelateerd. Iedereen kent hem.” 

Volledig scherm
De veiling bij The Cat's Back. © Bas Vermeer

In samenwerking met indebuurt Tilburg