Kroegeigenaar Tom komt bij de mensen thuis, als screensaver. ,,Zo blijven de mensen hopelijk aan ons denken.”
Volledig scherm
Kroegeigenaar Tom komt bij de mensen thuis, als screensaver. ,,Zo blijven de mensen hopelijk aan ons denken.” © Bureau Zuid

Kroegeigenaar Tom komt bij de mensen thuis, als screensaver: ‘Zo blijven de mensen hopelijk aan ons denken’

Woe 25 mrt: Ze waren net een kleine maand open toen de nieuwe horecazaak Steck 013 aan de Tilburgse Vijfsprong de deuren moest sluiten. De droom ligt nog niet aan duigen: op tientallen plaatsen in Tilburg groeien stekjes van planten uit het café. Nu is er ook een virtuele barman. ,,Zo blijven de mensen hopelijk aan ons denken.”

Stekjes voor de klanten. Met een bedankje.
Volledig scherm
Stekjes voor de klanten. Met een bedankje. © Steck013

Heb je nét vaste klanten, zit de zaak net lekker vol, avond aan avond, en dan moet je dicht. Vooropgesteld: de ellende wordt in de horeca op alle fronten gevoeld. Maar als je nét de eigenaar van de locatie bent waar je al jaren van droomt, heb je het wel heel zuur. 

Partners Mirte van der Sanden en Tom-Jan Brekelmans maken er maar het beste van. Op creatieve wijze zoeken ze een manier om om het hoofd boven water te houden. Er werden ‘Steck supporters pakketten’ gemaakt: met speciaalbier, een pul en een stekje van de planten die in het café staan. 

Virtuele barman

,,We vragen onze gasten om goed voor het stekje te zorgen, het een plaats in huis te geven. Zodat we de kans krijgen om te groeien.” Op die manier hopen de ondernemers ook dat mensen aan ze blijven denken, tot het ‘corona-tijdperk’ ten einde is. 

De steun is ieder geval overweldigend. ,,Ze zijn populair, de voorraad van tachtig pakketten was er zo doorheen”, vertelt Mirte. ,,In de tussentijd blijven we stekjes maken, misschien voor een nieuwe ronde. En we blijven acties bedenken.” 

Tom figureerde vorige week nog als barman in de virtuele vrijmibo georganiseerd door het Tilburgse Zuid Creatives. Ook zo blijven ze zichtbaar. ,,Nu kunnen mensen hem thuis als screensaver hebben.” 

Inmiddels verkopen ze cadeaubonnen, veel andere Tilburgse horecazaken werken daar eveneens mee. De gedachte: dan komt er nú geld binnen, want dat is hard nodig. ,,We blijven huur betalen, maar ook gas, water en licht. Die kosten lopen, daarom hebben we net als andere ondernemers cashflow nodig.” 

Partners Mirte van der Sanden en Tom-Jan Brekelmans maken er maar het beste van. Op creatieve wijze zoeken ze een manier om om het hoofd boven water te houden.
Volledig scherm
Partners Mirte van der Sanden en Tom-Jan Brekelmans maken er maar het beste van. Op creatieve wijze zoeken ze een manier om om het hoofd boven water te houden. © Jan van Eijndhoven

In samenwerking met indebuurt Tilburg