Volledig scherm
Tess de Kok Fontys onderzoek Tilburg © Twycer

Tess onderzocht: kinderen hebben meer baat bij gym van echte gymdocent

TILBURG - Kinderen die gym krijgen van een speciaal daarvoor opgeleide gymdocent ontwikkelen hun motoriek beter dan leeftijdsgenootjes die gym krijgen van hun reguliere docent. Voor het onderzoek hiernaar ontving Tess de Kok uit Tilburg de de Fontys Onderzoeksprijs 2020.

Totaal verrast is ze, als Tess de Kok (23) hoort dat ze winnaar is van de onderzoeksprijs ter waarde van 1000 euro.  Ze was student van de Fontys-master Sport- en Bewegingsonderwijs in Eindhoven. Dagen na haar winst wordt de Tilburgse nog steeds door iedere leraar gefeliciteerd.

Quote

Wij hebben gelukkig dus niet voor niks vier jaar gestudeerd. Het maakt verschil

Tess de Kok

De Kok: ,,Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de motorische vaardigheden van kinderen. Na een tijdje sparren over mogelijke onderwerpen kreeg ik de kans om mee te werken aan de vier jaar durende SALTO-studie van Anoek Adank. Als onderdeel daarvan deed ik onderzoek naar motorische vaardigheden van kinderen tussen de zeven en elf jaar én het verschil tussen gymles van een gymdocent en van een reguliere docent.”

Vijf scholen uit Eindhoven, die gymles krijgen van een vakdocent en vijf scholen uit Maastricht, die gymles krijgen van een groepsdocent behoorden tot de onderzoeksdoelgroep. In totaal betrof het 1.162 kinderen. Over een periode van een jaar moesten die allemaal op dezelfde dagen dezelfde bewegingsparcoursen afleggen. Daarbij werd het beweeggedrag gemeten. Na drie keer oefenen moest de snelste tijd worden gelopen. Aan de hand van de verzamelde data werd een inschatting gemaakt van het verschil in motorische vaardigheden.

'Bevestiging van het vak’

Volledig scherm
Tess de Kok Fontys onderzoek Tilburg © Twycer

,,Zelf heb ik de lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding (ALO) in Eindhoven afgerond, dus natuurlijk hoopte ik op een verschil tussen wel of geen les van een échte gymdocent. Nu blijkt dat leerlingen die les hebben gehad van een vakdocent motorisch vaardiger zijn en een grotere ontwikkelingsmogelijkheid hebben, zie ik dat als een bevestiging van het vak”, geeft De Kok aan.
,,Natuurlijk hangt het af van heel veel verschillende factoren, maar het maakt dus wel degelijk uit. Logisch ook natuurlijk. Ik kom om 7.45 uur binnen en begin met het verzamelen van attributen en weet welke oefeningen ik ga doen, terwijl groepsdocenten vijf minuten van tevoren kunnen beginnen met verzamelen. Daarnaast moeten zij ook nog andere lessen voorbereiden. Wij hebben gelukkig dus niet voor niks vier jaar gestudeerd. Het maakt verschil.”

Combibaan

Inmiddels werkt De Kok dinsdag en woensdag op basisschool De Triangel in Tilburg als combinatiefunctionaris. Ze geeft gymles, maar verzorgt daarnaast andere sportstimulerende activiteiten, zoals het schoolvoetbaltoernooi en naschoolse sport. De overige drie dagen doet ze onderzoek bij het lectoraat Move to Be aan Fontys Sporthogeschool in Eindhoven. ,,Ik zit helemaal op mijn plek.”

In samenwerking met indebuurt Tilburg