Volledig scherm
Een screenshot uit het tattoo-filmpje op internet.

Facebooktattoo toch een publiciteitsstunt

De video werd ruim 1,5 miljoen keer bekeken en berichten erover werden gretig gelezen. Maar de video waarin een Nederlands meisje 150 Facebookvrienden op haar arm laat tatoeëren is toch een publiciteitsstunt.

Het leek al te bizar om waar te zijn. Het meisje Susy plaatste op internet een video waarin 150 Facebookprofielfoto's op haar arm worden getatoeëerd. Een voor een verschenen haar vrienden en haar profiel op de rechterarm. 'Dit laat zien wie ik ben, en in welke tijd wij leven', schreef SusyJ87 als begeleidende tekst bij haar video.

De actie blijkt een stunt te zijn van het jonge bedrijf Pretty Social, dat foto's van sociale netwerken print op bijvoorbeeld stickers en posters. Zij lieten 150 foto's op een plakvel drukken waarmee - net als met de kauwgompapiertjes van vroeger - plaatjes op de huid kunnen worden geplakt. Tattooshops in Nederland gebruiken deze methode om mensen te laten wennen aan een tatoeage. 'Susy' kreeg de 'tattoo' dus opgeplakt. De afbeelding was na vijf dagen weer afwasbaar. 

Oprichter Laurens Eckebus wilde met de hoax publiciteit genereren voor zijn bedrijf, maar ook wijzen op het belang van sociale media in de 'echte wereld'. 'De impact van sociale media op ons leven is enorm. Maar het blijft vaak beperkt tot de online wereld. We willen meer doen met online content in de echte wereld', aldus Eckebus.