Volledig scherm
Gerard Ekdom toont de laatste tussenstand in het Glazen Huis van 3FM. © epa

'Hoe killer de samenleving, hoe groter het gevoel rond Serious Request'

'Je moet wel een kluizenaar zijn of dobberen op een bootje op het IJsselmeer om niets mee te krijgen van Serious Request.' De benefietactie van radiozender 3FM en het Nederlandse Rode Kruis wordt elk jaar groter en levert iedere keer meer geld op. Hoogleraar filantropie Theo Schuyt van de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam vindt dat niet zo gek. 'Bedrijven, sportverenigingen, de kerk, alle kroegen in de buurt en de gemeenteraad. Iedereen meldt zich collectief en overal word je aangesproken iets te geven.'

Volledig scherm
© anp
Volledig scherm
© epa
Volledig scherm
© anp
Volledig scherm
© anp

Dj's Giel Beelen, Michiel Veenstra en Gerard Ekdom zitten sinds dinsdag in het Glazen Huis op de Oude Markt in Enschede. Door 6 dagen lang niets te eten en 24 uur per dag radio te maken, zamelen ze geld in voor een 'stille ramp'. De opbrengst van de actie, die nog tot en met maandag duurt, gaat dit jaar naar babysterfte.

Tsunami aan aandacht
Schuyt doet al 20 jaar onderzoek naar de vraag waarom Nederlanders zich inzetten voor goede doelen. Volgens hem speelt de manier waarop media inspringen op Serious Request, een grote rol in het succes. 'Het is een tsunami aan aandacht.' Ook de vastende dj's helpen mee. 'Het feit dat bij deze actiepseudomartelarenaan het werk zijn die zichzelf pijnigen, dwingt bewondering af. De dj's geven zelf een fantastisch voorbeeld door een week niet te eten. Door jezelf zo af te beulen, geef je aan dat het 'serious business' is.' Dat leidt volgens de hoogleraar tot emotionele betrokkenheid. Iets wat ook te zien is bij de Alpe d'Huzes, waarbij amateurwielrenners de Franse Alpe d'Huez bedwingen om geld op te halen voor onderzoek naar kanker. 'En dan is het ook nog eens de tijd voor kerst waarin mensen iets aardigs willen doen.'

Hoe groter het gevoel
De toekomst van Serious Request ziet Schuyt rooskleurig in. Dat komt volgens hem door de behoefte nieuwe gemeenschappen te vormen. 'Iedereen wil ergens bijhoren, of het nu op internet is, bij een stille tocht of bij deze actie. Hoe killer de samenleving, hoe groter het gevoel om communities te maken. Ik denk dan ook dat Serious Request nog wel een tijdje door zal groeien.'

De actie stuit ook op kritiek. Zo menen sommigen dat de dj's te veel verdienen en de plaatselijke middenstand in de deelnemende steden er te veel van profiteert. 'Dat is allemaal waar, maar eigen belang is nog geen egoïsme', stelt de hoogleraar. 'Zo gauw je je inzet voor een maatschappelijk doel, is dat vaak al verdacht. Maar een coöperatieve strategie, goed doen voor elkaar, is nog altijd beter dan ellebogenwerk.'

Vorig jaar volgde een recordaantal van 11,8 miljoen Nederlanders Serious Request en kwam er 8,6 miljoen euro binnen.

Poll

Welk tv-programma moet de Gouden Televizier-Ring 2019 winnen?

Welk tv-programma moet de Gouden Televizier-Ring 2019 winnen?

  • Expeditie Robinson (15%)
  • Chateau Meiland (55%)
  • Beste Zangers (31%)
72460 stemmen