Is SBS6 aan de rollator toe?
Met het terugbrengen van Lingo heeft SBS een potentiële hit in handen, maar mikt het woordspelletje niet weer op te oud publiek? De adverteerderswereld verbaast zich over wel meer titels, oprichter van SBS Fons van Westerloo ziet een bejaardenomroep ontstaan.
Delen per e-mail
Lekker Nederlands (met Nick en Simon) op vrijdag, De Vreemde Eend (Irene Moors) en Met De Deur In Huis (Tineke Schouten) van zaterdag én Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (eerder te zien als Rijdende Rechter bij de NPO) van maandag jongstleden: al deze programma's haalden op SBS 6 een marktaandeel onder de 10 procent in de doelgroep 20-54 jaar.
Dat moet volgens kenners minstens 11 à 12 procent zijn. In gewone mensentaal: het SBS-publiek is veel te oud. De vangst door SBS van het voormalige NPO-woordspelletje Lingo, inclusief presentator Lucille Werner, past in die beweging.
,,SBS krijgt wat het programma ook had toen het nog bij de publieke omroep werd uitgezonden,'' aldus Ruud de Langen van Mindshare, dat zendtijd inkoopt voor adverteerders. ,,Een ouder publiek dus. Opmerkelijk, want als zender wil je toch de kijkers die met een volle winkelwagen door de supermarkt lopen.''
Mediadeskundige Fons van Westerloo: ,,SBS dreigt zo langzamerhand een bejaardenomroep te worden. Ik vind dat niet slim,'' zegt de man die SBS ooit oprichtte. ,,Het gevaar dreigt dat ze ook nog een groot deel van hun huidige vaste kijkers verliezen. Bovendien worden de ouderen al bediend door de publieke omroep, vooral door MAX.''
We mikken niet op de elite, maar vooral op 'de gewone man'
Op de bank
Gaat het wellicht om een bewuste koerswijziging bij SBS? Woordvoerder Jaap Paulsen zegt van niet.
,,We blijven mikken op onze doelgroep van 20-54. We willen ons publiek dat na een dag werken lekker op de bank onderuit wil zakken, nog beter bedienen. De nieuwe programma's van mr. Frank Visser en Irene Moors horen daarbij. We mikken niet op de elite, maar vooral op 'de gewone man', waar een programma van mr. Visser perfect bij past omdat hij ook letterlijk tussen de mensen in het land staat.''
Jasper van Doesselaar van Magna Global, een grote media-inkooporganisatie, vindt de SBS-titels 'commercieel gezien niet zo heel interessant'. ,,Mr. Visser en Irene Moors hebben toch een vrij oud kijkersprofiel. Maar het zijn ook bekende namen die voor SBS belangrijk zijn. Voor het imago en de absolute kijkcijfers kan het werken.''
Hoewel meer jonge kijkers kiezen voor uitgesteld kijken via Netflix en Youtube, denkt Van Doesselaar dat SBS deze groep niet opgeeft: ,,In de leeftijdsgroep 20-54 wordt ook nog steeds traditioneel televisie gekeken, kijk maar naar hoe goed bijvoorbeeld GTST en The Voice of Holland het doen.''
Probleem
Hij vermoedt net als Ruud de Langen dat SBS nu eerst mikt op meer kijkers over de gehele linie. ,,De volgende stap is om het SBS-profiel verder te verjongen,'' voegt Van Doesselaar nog toe. Fons van Westerloo is daarover wat somber.
Hij wijst op het fors gedaalde kijkcijfer van Mr. Visser Doet Uitspraak. ,,Het overnemen van oude programma's van de publieke omroep levert misschien wel eerst veel publiciteit op. Maar als een programma als dat van mr. Visser binnen een week een half miljoen kijkers minder trekt, heb je toch een probleem.''
Verder in het nieuws
-
Gaby Blaaser is The Bachelorette in Nederlandse versie van RTL
RTL haalt de datingshow The Bachelorette naar Nederland toe met in de hoofdrol voormalig GTST-actrice en tegenwoordig Instagraminfluecer Gaby Blaaser. Het programma is een megahit in de Verenigde Staten en in Nederland was de spin-off The Bachelor al eens te zien. Blaaser is enthousiast: ,,Dit romantische sprookje wil ik echt wel aangaan.’’ -
3FM-dj Rámon zegt Serious Request af en neemt voorlopig rust
3FM-dj Rámon Verkoeijen zal voorlopig niet op de radio te horen zijn. De 33-jarige radiomaker moet ‘wegens persoonlijke omstandigheden’ voorlopig rust nemen. Dat betekent dat hij ook niet meedoet aan Serious Request, dat volgende week begint. Verkoeijen was al enige tijd niet meer in de uitzending Mark + Ramon te horen. -
NPO Radio 2 gaat hitlijst vol reclamemuziek uitzenden
Het is geen Top 2000, maar Radio 2 gaat een Top 40 uitzenden vol met reclamemuziek. Denk hierbij aan De Postbank met 15 miljoen mensen, KLM met One Day I'll Fly Away en Lidl met Little Brown Bag. Liedjes die onlosmakelijk verbonden zijn geraakt met de merken die ermee adverteerden. -
Ruud de Wild gaat radio maken over en voor daklozen
Het lot van daklozen gaat radio-dj Ruud de Wild zo aan het hart, dat hij zijn uitzending donderdag speciaal in daklozenopvang Het Stoelenproject maakt. ,,Ik wil in De Wild in de Middag de luisteraar laten voelen wat een dakloze meemaakt en wat Het Stoelenproject voor hen betekent.” -
VIDEO Ruim 2,4 miljoen kijkers voor nederlaag Ajax
De uitschakeling van Ajax in de Champions League is gisteren door ruim 2,4 miljoen mensen gezien. De Amsterdamse voetbalclub verloor met 0-1 van het Spaanse Valencia en zal verdergaan in de Europa League.
-
Honderdplusser Lenie verovert harten bij De Wereld Draait Door
Gordon trekt voor zijn nieuwe programma 100 Jaar Jong opnieuw op met een groep ouderen, zo vertelde hij vanavond aan tafel bij Matthijs van Nieuwkerk in De Wereld Draait Door. De presentator gaat op zoek naar het geheim van honderdplussers die nog altijd jong van geest zijn. Voor de gelegenheid had hij Lenie (101) meegenomen naar de studio, die meteen een gooi deed naar de plek van 'tafeldame’, tot hilariteit van de kijker. -
Piet Paulusma tekent contract bij MAX live op tv: ‘We gaan er een mooie tijd van maken’
Piet Paulusma heeft vandaag live op tv zijn overstap naar Omroep MAX bekrachtigd. Onder het toeziend oog van de camera's van Tijd voor MAX tekenden hij en zijn nieuwe baas Jan Slagter de contracten. Vervolgens was het tijd voor champagne, confetti en bloemen. -
Herman van der Zandt zet punt achter huwelijk met Jozephine
Herman van der Zandt en zijn vrouw Jozephine Trehy zijn sinds de zomer uit elkaar. Dat heeft hij bevestigd aan RTL Boulevard. De 45-jarige NOS-presentator is inmiddels gelukkig met zijn nieuwe liefde, Anna Gimbrère, met wie hij in 2017 het programma Oranje Boven, Down Under maakte.