Volledig scherm
Tineke Schouten, Frank Visser en Irene Moors © anp

Is SBS6 aan de rollator toe?

Met het terugbrengen van Lingo heeft SBS een potentiële hit in handen, maar mikt het woordspelletje niet weer op te oud publiek? De adverteerderswereld verbaast zich over wel meer titels, oprichter van SBS Fons van Westerloo ziet een bejaarden­omroep ontstaan.

Quote

SBS dreigt zo langzamer­hand een bejaarden­om­roep te worden

Fons van Westerloo
Volledig scherm
© ANP Kippa

Lekker Nederlands (met Nick en Simon) op vrijdag, De Vreemde Eend (Irene Moors) en Met De Deur In Huis (Tineke Schouten) van zaterdag én Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (eerder te zien als Rijdende Rechter bij de NPO) van maandag jongstleden: al deze programma's haalden op SBS 6 een marktaandeel onder de 10 procent in de doelgroep 20-54 jaar.

Dat moet volgens kenners minstens 11 à 12 procent zijn. In gewone mensentaal: het SBS-publiek is veel te oud. De vangst door SBS van het voormalige NPO-woordspelletje Lingo, inclusief presentator Lucille Werner, past in die beweging.

,,SBS krijgt wat het programma ook had toen het nog bij de publieke omroep werd uitgezonden,'' aldus Ruud de Langen van Mindshare, dat zendtijd inkoopt voor adverteerders. ,,Een ouder publiek dus. Opmerkelijk, want als zender wil je toch de kijkers die met een volle winkelwagen door de supermarkt lopen.''

Mediadeskundige Fons van Westerloo: ,,SBS dreigt zo langzamerhand een bejaardenomroep te worden. Ik vind dat niet slim,'' zegt de man die SBS ooit oprichtte. ,,Het gevaar dreigt dat ze ook nog een groot deel van hun huidige vaste kijkers verliezen. Bovendien worden de ouderen al bediend door de publieke omroep, vooral door MAX.''

Quote

We mikken niet op de elite, maar vooral op 'de gewone man'

Jaap Paulsen

Op de bank
Gaat het wellicht om een bewuste koerswijziging bij SBS? Woordvoerder Jaap Paulsen zegt van niet.

,,We blijven mikken op onze doelgroep van 20-54. We willen ons publiek dat na een dag werken lekker op de bank onderuit wil zakken, nog beter bedienen. De nieuwe programma's van mr. Frank Visser en Irene Moors horen daarbij. We mikken niet op de elite, maar vooral op 'de gewone man', waar een programma van mr. Visser perfect bij past omdat hij ook letterlijk tussen de mensen in het land staat.''

Jasper van Doesselaar van Magna Global, een grote media-inkoop­organisatie, vindt de SBS-titels 'commercieel gezien niet zo heel interessant'. ,,Mr. Visser en Irene Moors hebben toch een vrij oud kijkersprofiel. Maar het zijn ook bekende namen die voor SBS belangrijk zijn. Voor het imago en de absolute kijkcijfers kan het werken.''

Hoewel meer jonge kijkers kiezen voor uitgesteld kijken via Netflix en Youtube, denkt Van Doesselaar dat SBS deze groep niet opgeeft: ,,In de leeftijdsgroep 20-54 wordt ook nog steeds traditioneel televisie gekeken, kijk maar naar hoe goed bijvoorbeeld GTST en The Voice of Holland het doen.''

Probleem
Hij vermoedt net als Ruud de Langen dat SBS nu eerst mikt op meer kijkers over de gehele linie. ,,De volgende stap is om het SBS-profiel verder te verjongen,'' voegt Van Doesselaar nog toe. Fons van Westerloo is daarover wat somber.

Hij wijst op het fors gedaalde kijkcijfer van Mr. Visser Doet Uitspraak. ,,Het overnemen van oude programma's van de publieke omroep levert misschien wel eerst veel publiciteit op. Maar als een programma als dat van mr. Visser binnen een week een half miljoen kijkers minder trekt, heb je toch een probleem.''