Volledig scherm
Politie en de media ter plaatse in de Culemborgse wijk Terweijde © ANP

'Media vaak ten onrechte gezien als aanstichters hype'

Media worden vaak ten onrechte aangezien als aanstichters van hypes. Politie en gemeenten hebben meer invloed op langdurige media-aandacht voor maatschappelijke incidenten dan gedacht. Dat schrijft dagblad Trouw op basis van een onderzoek door het instituut Forum.

Het instituut voor multiculturele vraagstukken onderzocht in samenwerking met de Nederlandse Nieuwsmonitor vier incidenten in de afgelopen jaren die media-aandacht kregen: het sluiten van haltes vanwege een busoverval in Gouda, de overlast van jongeren in Roermond, het weggepeste homostel in Utrecht en de rellen tussen Nederlands-Marokkaanse en Nederlands-Molukse jongeren in Culemborg.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, was in geen van de gevallen sprake van een mediahype, zo concluderen de onderzoekers. De media bliezen de gebeurtenissen niet op, maar bleven aandacht houden omdat er steeds nieuwe dingen gebeurden.

Verstoorde relatie media en politie
In het geval van Gouda, waar bushaltes werden gesloten na een busoverval, benadrukte de gemeente keer op keer dat de middelen ontbraken om hangjongeren aan te pakken. Dat was een poging om via berichtgeving de landelijke politiek aan te sporen om actie te ondernemen, aldus Trouw.

'De politie werd overvallen door de beeldvorming in de media en trad tegelijkertijd in het begin van de crisisberichtgeving nauwelijks naar buiten met een verklaring', zegt onderzoeker Renée Frissen. 'Het gevolg daarvan is een verstoorde relatie tussen media en politie.'

Forum wil met het onderzoek een debat over de berichtgeving rond maatschappelijke spanningen starten. Nu krijgen media ten onrechte vaak de schuld van hypes, terwijl ook politie en gemeente een heldere strategie voor crisiscommunicatie zouden moeten uitstippelen.

  1. Hoe twee 70+’ers een hit scoren met een show waarmee het Linda niet lukte

    Hoe twee 70+’ers een hit scoren met een show waarmee het Linda niet lukte

    In een zomerperiode waarin traditioneel minder televisie wordt gekeken, stemmen alweer een week tussen de 1,2 en 1,4 miljoen mensen dagelijks op De Slimste Mens af op NPO 2. De quiz met Philip Freriks en Maarten van Rossem is bijna dagelijks na het Achtuurjournaal het best bekeken programma. Zo ook gisteravond toen 1,4 miljoen kijkers naar de 74-jarige quizmaster en het 75-jarige jurylid besloten te kijken op hun vrijdagavond.