Volledig scherm
© ANP Kippa

Mediawaakhond: DWDD balanceert op het randje

De Wereld Draait Door (DWDD), dat zaterdag precies tien jaar bestaat, ligt onder een constant vergrootglas van het Commissariaat van de Media. Dat bevestigt een woordvoerster van de mediawaakhond aan deze site.

,,Ik voelde me opgenomen in de familie. En ineens was het afgelopen… We hadden het toch zo leuk samen? Heb ik iets verkeerds gezegd? Geen idee.'' Lees alles over de gezellige, maar harde DWDD-familie in onze internetspecial.

Quote

Het maakt niet uit of je een dure of een goedkope hoer bent, je bent nog steeds een hoer

Marianne Zwagerman
Volledig scherm
Marianne Zwagerman. © Facebook
Quote

Als de grens overschre­den wordt, grijpt het Commissari­aat in

Commissariaat van de Media
Volledig scherm
Alexander Klöpping. © anp
Quote

Het kan niet dat DWDD zich ervoor laat lenen om ons de nieuwe koning door de strot te duwen

Marianne Zwagerman
Volledig scherm
© ANP Kippa

Wie met zijn of haar boek, film, theaterstuk, cd of kunstwerk mag aanschuiven bij Matthijs van Nieuwkerk, wordt daar zelden slechter van. Reden voor het Commissariaat, dat onder meer controleert of de publieke omroep zich niet dienstbaar maakt aan commerciële doelen, om DWDD scherp in de gaten te houden.

Volgens de woordvoerster komt gemiddeld eens per twee weken een klacht binnen van tv-kijkers die vraagtekens zetten bij de manier waarop producten of diensten in de uitzending in de spotlight staan.

,,Die aandacht valt over het algemeen net binnen de grens van het toelaatbare'', meent de zegsvrouw. ,,Maar DWDD balanceert soms ook op het randje. Als de grens overschreden wordt, grijpt het Commissariaat in.''

Dit gebeurde in 2011, toen Boer Zoekt Vrouw-presentatrice en DWDD-tafeldame Yvon Jaspers haar eigen 'Kakelbont-servies' naar de uitzending meenam. De VARA ontving hiervoor een boete van 50.000 euro.

'Het was gewoon nieuws'
Mediacriticus Marianne Zwagerman trekt uit die boete nog een andere conclusie. ,,Door altijd maar mensen uit hun eigen kliekje uit te nodigen om iets te promoten, wordt dat kliekje wel steeds bevoordeeld. Zo besteden ze wel steeds aandacht aan Blendle (van stamgast Alexander Klöpping, red.) en De Correspondent (van Rob Wijnberg, ook een vaak genodigde, red.), terwijl andere media-aanbieders als bijvoorbeeld TPO Magazine géén exposure krijgen.''

Klöpping kan zich niet vinden in de kritiek. ,,Toen ik de eerste keer over Blendle kwam praten, was dat gewoon nieuws'', zegt hij. ,,Het was niet zo dat alleen DWDD er aandacht aan besteedde.''

Hoer
Zwagerman was ook kritisch over de manier waarop het programma omging met de promotie voor het Koningslied. DWDD zou daarvoor betaald zijn, maar dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn. Toch speelde DWDD volgens Zwagerman een dubieuze rol. ,,De journalistieke onafhankelijkheid is keihard in het geding als het bestuur van de NPO over de hoofden van de redactie van DWDD afspraken met de Rijksvoorlichtingsdienst maakt over een item over het koningshuis'', zegt ze.

,,DWDD is er nu een beetje mee weggekomen omdat ze geen geld hebben gekregen voor dat item, maar het kan niet dat DWDD zich ervoor laat lenen om ons de nieuwe koning door de strot te duwen. Het maakt niet uit of je een dure of een goedkope hoer bent, je bent nog steeds een hoer.''

BNN-VARA heeft niet gereageerd op een verzoek om een reactie.

Bekijk hier onze internetspecial over tien jaar DWDD.