Volledig scherm
Netflix CEO Reed Hastings © afp

Netflix-gebruikers missen 6 dagen reclame per jaar

Netflix-gebruikers zien gemiddeld 160 uur minder reclame per jaar dan traditionele televisiekijkers. Dat blijkt uit onderzoek van cordcutting.com. Traditionele aanbieders voelen de hete adem van de advertentieloze streamingdiensten in hun nek en ondernemen actie.

In januari telde Netflix 75 miljoen abonnees. Iedere gebruiker kijkt gemiddeld 2 á 3 uur per dag. In een gemiddeld uur op televisie zitten ongeveer 16 minuten reclame. Omgerekend 'mist' de Netflix-kijker dus 45 minuten reclame per dag. Dat komt neer op 6 hele dagen per jaar. (hier vind je de exacte berekening). 

Minder reclame
De populariteit van online streamingdiensten is in de televisiewereld doorgedrongen. Grote aanbieders als Time Warner en FOX proberen van alles om weer relevant te worden voor de jongere doelgroep. 

De opkomst van diensten zoals Netflix heeft een aantal traditionele televisiepartijen doen besluiten het aantal minuten reclame drastisch te verminderen. Hiermee hopen ze de Netflix-generatie terug te winnen.  ,,We weten dat deze diensten zo populair zijn omdat ze geen gebruik maken van advertenties'', zei Howard Shimmel, hoofd onderzoek&ontwikkeling bij Time Warner al eerder tegen Bloomberg. ,,Consumenten weten steeds beter de plekken te vinden waar ze niet worden geconfronteerd met reclame.''

Toekomst
De abonnees van Netflix hebben hele andere ideeën over de toekomst. Ruim drie kwart van hen denkt dat Netflix uiteindelijk de traditionele televisie kan vervangen. Netflix is vooralsnog niet van plan advertenties op haar platform toe te laten.