Volledig scherm
© thinkstock

RTL mengt zich in strijd om betaal-tv

RTL Nederland mengt zich in de strijd om betaaltelevisie door overname van de digitale tak van Videoland. Het filmverhuurbedrijf moet RTL een concurrerende positie bieden op de markt van de zogeheten on-demand video, meldt RTL Nieuws.

De consument betaalt bij Videoland nu nog per film, maar RTL wil daar verandering in aanbrengen en komt dit najaar met een 'all-you-can-watch'-abonnement. Daarmee gaat het rechtstreeks de concurrentie aan met Netflix, de van origine Amerikaanse online-kijkdienst die binnenkort zijn vleugels in Nederland uitslaat en een onbeperkt abonnement aanbiedt voor 7,99 euro per maand.

Filmproducties
RTL had de lancering van een eigen on-demanddienst in juni aangekondigd. Het bedrijf heeft door zijn samenwerkingsverband met Dutch Filmworks al ervaring opgebouwd op het gebied van filmdistributie.

De overname van Videoland zou mede bedoeld zijn om de teruglopende reclame-inkomsten van de traditionele televisiezenders te compenseren. Volgens een woordvoerder van RTL is dat laatste overigens niet de reden voor de nieuwe stap op de On Demand-markt, aangezien de reclame-inkomsten zich het afgelopen half jaar hebben gestabiliseerd. Bovendien is RTL al vijf jaar actief op deze markt. De overname staat dus los van de reclameinkomsten, aldus de woordvoerder.