Volledig scherm
© SBS

SBS6 kruipt uit het dal met Champions League

Heeft het overnemen van de Champions League SBS 6 gebracht waar op werd gehoopt? 'Ze zijn er goed in geslaagd om van het imago van  campingzender af te komen.' De NPO komt intussen bij van een gevoelige nederlaag.

Quote

Je hoort wel eens kritiek wanneer sport van de publieke omroep naar de commer­ciëlen verhuist. Het is me opgevallen dat hier weinig commotie ontstond

Marcel Beerthuizen
Volledig scherm
© PR

Eigenlijk is de transfer van de Champions League van de NOS naar SBS 6, nu zeven maanden geleden, vrij geruisloos verlopen. De kijkcijfers voor de voetbalwedstrijden schommelen tussen de 1,5 en 2 miljoen kijkers en zitten daarmee op ongeveer gelijke hoogte met de NOS. Het zijn scores die SBS 6 voorheen zelden noteerde.

 ,,Wij zijn hier inderdaad tevreden over,'' aldus een woordvoerder. ,,De cijfers en resultaten zijn positief en het geeft nieuw elan aan de zender, merken we.'' Voor de kijkcijfers van de zender is het lekker dat PSV vanavond in Madrid speelt tegen Atlético, maar ook zonder Nederlandse inbreng scoort de Champions League goed.

De SBS-woordvoerder wijst op het feit dat de zender nu 9 achtereenvolgende maanden in de lift zit met hogere marktaandelen dan die van vorig jaar. Dat is inclusief de voetballoze maand januari. De investering in de uitzendrechten (naar verluidt betaalt SBS een kleine 20 miljoen per jaar) verdien je als zender zelden terug. Het populaire voetbal moest dus vooral ook de zender als geheel naar een hoger kijkcijferniveau tillen.

Stapjes
Wie inzoomt op de cijfers, ziet dat SBS 6 inderdaad voorzichtige stapjes vooruit maakt. Zo steeg het marktaandeel (in de leeftijdscategorie 20-54) vorig jaar van 9,1 naar 9,7 procent.

Ruud de Langen van Mindshare, het bureau dat zendtijd inkoopt voor adverteerders en 'die stapjes' dus nauwlettend in de gaten houdt: ,,Het gaat weliswaar langzaam, maar SBS gaat eindelijk vooruit. Zonder de Champions League hadden ze nog verder kunnen wegzakken en was de boel misschien wel in elkaar geklapt. Ze zijn er ook goed in geslaagd om van het imago als campingzender af te komen.''

Ook sportmarketingdeskundige Marcel Beerthuizen prijst de uitzendingen rond de wedstrijden met onder anderen presentator Jan Joost van Gangelen. ,,Je hoort wel eens kritiek wanneer sport van de publieke omroep naar de commerciëlen verhuist. Het is me opgevallen dat hier weinig commotie ontstond. De kijker is dus minder gehecht aan een zender, maar volgt het product.''

Ruud de Langen van Mindshare wijst op nog een succeselement: de crossmediale verwijzingen van televisie naar internet. SBS-eigenaar Sanoma zet naast de website van SBS 6 haar nieuwssite nu.nl in als platform waar de wedstrijden ook live kunnen worden bekeken, doelpunten kunnen worden teruggehaald en spelletjes gespeeld. Inmiddels maakten een slordige 250.000 mensen een eigen profiel aan en gaat het aantal video­streams volgens de zender 'over de miljoenen heen'.

,,Een goede zet van SBS, aangezien de kijktijd onder jongeren achteruit blijft hollen,'' meent De Langen. Die jongeren kiezen meer en meer voor video-ondemandplatforms als Youtube, Netflix en Videoland. ,,Het voetbal plus die digitaliseringsslag werkt als een soort gootsteenstop in de dalende kijkcijfers voor het traditionele tv-kijken.''

De publieke omroep staat in dat opzicht voor een uitdaging. Sinds de verhuizing van de Champions League van de NOS naar SBS zag jongerenzender NPO 3 veel kijkers vertrekken. En in 2018 verhuizen ook nog eens de Olympische Spelen naar Eurosport. De NOS bezit nog wel de uitzendrechten van de eredivisie-samenvattingen, maar die worden ergens volgend jaar opnieuw verhandeld.

Bestaansrecht
Ruud de Langen: ,,Als de NOS ook de samenvattingen kwijtraakt, is dat een slagaderlijke bloeding voor de publieke omroep. Dan doemt ook onherroepelijk de discussie over het bestaansrecht van het derde net weer op.''

Paul Römer, voormalig topman van Endemol en de huidige NTR-directeur, noemt het kwijtraken van de Champions League aan SBS 'een slag voor NPO 3'. ,,Maar die zender gaat niet voor een miljoenenpubliek. En zonder de Champions League heb je ook minder kosten,'' relativeert hij. Echter, ook Römer maakt zich enige zorgen over het mogelijk verliezen van nóg een sportcontract. ,,Als we de samenvattingen kwijtraken, wordt het nog een ingewikkelde klus om daar een andere programmering voor in de plaats te krijgen. Dat lukt bijna niet. Dan krijgen we het nog moeilijker dan we het nu al hebben.''

Directeur Jan de Jong van de NOS wil in algemene zin kwijt: ,,De Champions League is als doping voor je zender. Je gaat er beter door presteren en wordt op elke avond met een wedstrijd (35 per jaar) bijna vanzelf marktleider. Waar bij veel programma's metaalmoeheid optreedt, is dit een eeuwigdurend format.'' Ook hij benoemt de aantrekkingskracht op jongeren. ,,Dat is voor de publieke omroep heel belangrijk.''

,,Wie met televisie de toekomst in wil, heeft sport nodig,'' riep De Jong eerder in het AD. Daar voegt hij nu aan toe: ,,Wij hebben altijd voor een dubbeltje op de eerste rang gezeten als het om sport gaat, in tegenstelling tot omringende landen. Het is een wonder dat de publieke omroep met zo weinig geld zo'n mooi sportaanbod kan hebben.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement