Volledig scherm
© Thinkstock

Vanavond miljoenen tv's even op zwart

Voor het eerst in de Nederlandse reclamegeschiedenis zullen tv-kijkers tijdens het Sterreclame-blok voor de laatste aflevering van de natuurserie 'Africa' op Nederland 1, 30 seconden een zwart beeld te zien krijgen.

De 30 seconden zijn geen storing, maar een bewuste actie van Ton Schröer van Tons Mosterd en Heerlijkheden uit Zierikzee. Hij  was de hoogste bieder tijdens de veiling van Serious Request 2012 en kocht een televisiecommercial. Voor 20.001 euro bemachtigde hij de 30 seconden reclametijd.

Zwart beeld
'Het wordt echt 30 seconden zwart beeld, vertelt Schröer aan AD.nl. 'Bij de Ster worden ze wat nerveus, misschien dat er nog een klein lampje in beeld komt. Ze hebben een beetje last van 'zap-angst', bang dat kijkers massaal gaan overschakelen naar een andere zender.'

De halve minuut zwart beeld zorgt volgens Schröer voor een 'enorme energiebesparing.' Op deze manier probeert hij aandacht te vragen voor de 'energieverslindenden manier' waarop we met de aarde bezig zijn. 'Bovendien hebben we ook al heel veel energie bespaard op het maken van de commercial. Geen lampen, camera's en dat soort dingen.'
 
Geweldig
'Ik vind het geweldig dat door deze commercial misschien wel 500.000 watt energie bespaard wordt, omdat de tv's net wat minder energie verbruiken door het zwarte beeld.'

Hij heeft in ieder geval al een tekstje ingesproken voor de Ster, als boze kijkers gaan bellen: 'Dit is Ton, van Tons mosterd, kijkt u rustig verder.'  'Of ik zelf ga kijken? , ja haha, natuurlijk.'