Volledig scherm
Testvoertuigen van de Uithoflijn. © Marnix Schmidt

Opnieuw geschil met aannemer BAM over Uithoflijn

Er is opnieuw een geschil over de Uithoflijn. Dit keer zijn de gemeente en provincie Utrecht in botsing gekomen met aannemer BAM over de kosten voor het aanpassen van het spoorviaduct Vaartsche Rijn.

Dat bleek vanavond tijdens een raadsinformatiebijeenkomst, waar raadsleden en statenleden door de projectorganisatie werden bijgepraat over het complexe project. Vorige maand werd bekend dat er een zoveelste tegenslag is voor de Uithoflijn: op het viaduct Vaartsche Rijn moet over een lengte van 900 meter de spoorconstructie worden aangepast.

Projectdirecteur van de Uithoflijn, Bert Coenen liet vanavond weten dat de projectorganisatie en de aannemer het niet met elkaar eens zijn over wie hiervoor verantwoordelijk is. Naast dit geschil, speelt er nog een andere kwestie met BAM over verkeerd geleverde spoorstaven. Die ruzie wordt eind dit jaar beslecht in de rechtszaal.

Volgens Coenen heeft het jongste geschil geen effect op de planning om de tram december volgend jaar te laten rijden. ,,Dat staat nog steeds als een paal boven water. De kans is nog steeds 85 procent. We zijn het niet eens over wiens schuld het is, maar ondanks dat wordt er wel gewerkt aan een oplossing.’’

Quote

De onzekerhe­den die nu nog in het project zitten en de hoeveel­heid maatrege­len die nog nodig zijn, stelt mij nog niet gerust.

CDA-raadslid Sander van Waveren

Koningsweg
Daarnaast bleek dat de levering van besturingssystemen voor de overweg op de Koningsweg door het Franse bedrijf Bombardier onzekerder is dan eerder werd aangenomen. Coenen liet weten dat de projectorganisatie alternatieve systemen aan het aanschaffen is als ‘back-up’.

In januari werd duidelijk dat de Uithoflijn ten minste 84 miljoen meer gaat kosten dan de oorspronkelijk begrote 326 miljoen. Later bleek dat de tekorten waarschijnlijk nog 18 miljoen euro groter zijn. Bovendien is de tramlijn niet na de zomer, maar pas eind volgend jaar helemaal te gebruiken.

Onzekerheden
Enkele raadsleden zien het project nog niet zonder gevaar. ,,De onzekerheden die nu nog in het project zitten en de hoeveelheid maatregelen die nog nodig zijn, stelt mij nog niet gerust’’, zei CDA-leider Sander van Waveren na afloop.

VVD-raadslid André van Schie toonde zich vooral bezorgd over de ogenschijnlijke onbetrouwbare levering van Bombardier. ,,Voor een deel wordt dit nu ondervangen door een Plan-B, maar voor een deel blijven we toch ook afhankelijk van dit bedrijf.’’  

In samenwerking met indebuurt Utrecht