Volledig scherm
Spandoeken in de Kanaalstraat om scheuren, dubbel parkeren en andere verkeersoverlast tegen te gaan, hebben de problemen nog niet opgelost. © Marnix Schmidt

Plan voor éénrichtingsverkeer
in Kanaalstraat

Eénrichtingsverkeer in de Kanaalstraat in Utrecht is waarschijnlijk een van de beste oplossingen om de onveiligheid in de winkelstraat in het hart van de wijk Lombok tegen te gaan. Daarom komt er een onderzoek naar deze optie.

Een werkgroep van bewoners en ondernemers heeft tijdens de laatste vergadering besloten dat het idee van eenrichtingsverkeer verder bestudeerd moet worden. Als er maar één rijstrook is voor auto’s ontstaat er meer ruimte en wordt de straat gemakkelijker over te steken. Ook is dubbel parkeren op de fietsstrook, één van de oorzaken van de verkeersonveiligheid, dan niet meer mogelijk, is de conclusie van de werkgroep.

Daarbij moet wel worden voorkomen dat de zijstraten van de Kanaalstraat straks overbelast raken, stelt de werkgroep. Volgens bewoners wordt er in die straten nu al veel en te hard tegen het verkeer in gereden.

Drempels

De verkeersonveiligheid van de Kanaalstraat in Lombok is al jaren onderwerp van (politieke) discussie. In de zomer van vorig jaar zijn er drempels in de Kanaalstraat gelegd en liggen er aparte fietsstroken, maar volgens veel betrokkenen is er een mentaliteitsverandering nodig om de situatie te verbeteren voor alle gebruikers.

De drempels en fietsstroken zijn volgens de gemeente Utrecht een voorlopige en tijdelijke oplossing. Over ongeveer twee jaar moet de riolering van de Kanaalstraat worden vernieuwd en komen er ook ondergrondse afvalcontainers. Dat is volgens de gemeente een ideaal moment om de straat eventueel anders in te richten. Mede daarom is de werkgroep in het leven geroepen die een langetermijnvisie moet bedenken.   

In samenwerking met indebuurt Utrecht