Volledig scherm
© AD

16 miljoen extra voor aanleggen nieuw tramsysteem

De vernieuwing van de sneltram tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein kost 16 miljoen meer dan begroot. Dat heeft de provincie bekendgemaakt. De extra kosten kwamen aan het licht toen de provincie het beschikbare krediet van 141 miljoen euro voor de vernieuwing nog eens goed bestudeerde. Halte Merwestein in Nieuwegein wordt bovendien opgeheven.

In mei werd al duidelijk dat er extra geld nodig zou zijn voor de vernieuwing van het sneltramtraject. Het geschikt maken van de haltes voor de nieuwe lagevloertrams, het nacht- en weekendwerk en de marktsituatie voor spoorwerk bleken de extra kosten te veroorzaken. Gedeputeerde Staten raamde de extra kosten toen op 15 tot 20 miljoen euro.

In 2020 gaat het spoor van de sneltram op de schop om het geschikt te maken voor de nieuwe lagevloertrams en het netwerk vervolgens aan te sluiten op de Uithoflijn. Er is in die periode alternatief vervoer in de vorm van extra bussen. Er zou geld kunnen worden bespaard door te bezuinigen op het busvervoer, maar daar kiest GS niet voor.

Halte opgeheven

Halte Merwestein in Nieuwegein wordt, als het aan de provincie ligt, opgeheven. Uit onderzoek blijkt dat er dagelijks honderd instappers zijn. Dat is volgens de provincie erg weinig. De verwachting is dat die aantallen in de toekomst niet zullen toenemen. Het opheffen van de halte levert de provincie een besparing van één miljoen euro op.

Halte Nieuwegein-City kan volgens de provincie worden omgezet in een volwaardig OV-knooppunt. Dan moet de halte wel worden verlegd. De provincie is daarover in gesprek met de gemeente Nieuwegein. De herontwikkeling van het gebied is niet opgenomen in de begroting van de renovatie van de sneltram. Provincie en gemeente nemen hierover later dit jaar een besluit.

Het verzoek van GS aan Provinciale Staten om extra geld ter beschikking te stellen voor de sneltram, wordt op 24 september behandeld.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht