3300 ton beton en staal schuiven naar hun bestemming bij station Driebergen-Zeist

timelapseTergend langzaam, haast onzichtbaar voor het blote oog, schuift  een 140 meter lange betonnen bak voort bij station Driebergen-Zeist. In een zogeheten time-lapse, waarbij beelden versneld worden afgespeeld, komt er ineens beweging in de 3300 ton beton en staal.

Maandagochtend lag het gevaarte volgens schema op zijn plek. Het is een belangrijke schakel in de vernieuwing van station Driebergen-Zeist en omgeving. Over twee weken rijden treinen over de betonconstructie en auto's eronderdoor. Dan behoort wachten voor de spoorbomen definitief tot het verleden.

Voltooid zijn de werkzaamheden dan nog allerminst. De komende twee jaar wordt nog verder gewerkt. Zo wordt een tweede betonnen bak parallel aan de eerste gebouwd. Ook daarin passen twee sporen. Daarmee liggen straks vier sporen langs het station, waarbij sneltreinen de buitenste gaan gebruiken. Ze razen dan niet langer vlak langs het perron in het midden.

Volledig scherm
De betonnen plaat die centimetertje voor centimertertje op zijn plek wordt geschoven. © Mel Boas

Stationsplein

Onder de betonnen bakken ontstaat uiteindelijk ruimte voor een verdiept stationsplein met fietsenstalling. De tunnel die over twee weken twee rijstroken telt, krijgt er uiteindelijk vier.

Toch zullen naar verwachting de ellenlange files op de Hoofdstraat bij het station tot het verleden behoren. De spoorwegovergang die afgelopen vrijdag werd gesloten en vervolgens afgebroken, was overdag meer dan de helft van de tijd dicht.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht