Aannemer Beatrixsluis trekt lessen uit kraanongeluk Alphen en neemt de tijd

Video/FotoalbumDe geest van Alphen, waar drie jaar geleden twee hijskranen omvielen bij het plaatsen van een brugdek, waart vandaag rond bij de Nieuwegeinse Beatrixsluis. Op alle mogelijke manieren heeft aannemer Sas van Vreeswijk ervoor gezorgd dat de drijvende hijskraan met de 500 ton zware sluisdeur niet uit zijn evenwicht kan raken. 

Dat betekent wel dat het inhijsen van het gevaarte tergend langzaam gaat en de honderden toeschouwers veel geduld moeten hebben. Precies drie jaar geleden viel midden in Alphen aan den Rijn een ponton met hijskranen om bij het hijsen van een brugdek. Een rij huizen raakte beschadigd en wonder boven wonder waren er geen slachtoffers.

„We hebben wel een les geleerd. Daarom werken we niet met een draaiende kraan op een ponton. Deze staat vast, terwijl het ponton draait. Dat gebeurt met lieren, waarmee het geheel aan de oever vast zit.” Het ponton wordt bovendien precies horizontaal gehouden door meer water in ballasttanks te laten lopen, naarmate de sluisdeur met meer gewicht aan de hijskraan komt te hangen. Dat balanceren is een nauwkeurig en tijdrovend werkje.

Heel bijzonder

Dat kan Vreeswijker Jan van Rossum niet deren. „Ik ben hier 75 jaar geleden geboren. Mijn vader heeft de oude sluis nog gebouwd zien worden, en er zelfs nog aan meegewerkt. Ik heb deze nieuwbouw helemaal gevolgd. Vanaf dat ze begonnen, ga ik elke dag hier kijken. Steeds zie je dat ze weer een stukje verder zijn, en deze dag is wel heel bijzonder. Ik was hier vanmorgen om half negen al, maar het duurde me iets te lang. Ik ga straks ook nog even naar huis, maar ik kom zeker terug om te zien als hem echte erin hijsen.”

Bekijk hier de fotoreeks 

Volledig scherm
De plaatsing van de eerste sluisdeur bij de Prinses Beatrixsluis in Nieuwegein trok veel bekijks. © Koen Laureij

Van Rossum is niet de enige toeschouwer. Op de dijk langs het sluizencomplex heeft zich een menigte van zeker enkele honderden mensen verzameld. Voor hen heeft Rijkswaterstaat koffie, thee en ijsjes geregeld. Diverse mensen hebben tuinstoelen uitgeklapt, anderen houden even halt met de fiets. In haar klapstoeltje zit ook Ineke uit Zevenhuizen. Ze heeft er een dagje uit van gemaakt. „Mijn schoonzoon heeft aan dit project gewerkt en ons enthousiast gemaakt. Ik vind het prachtig om te zien, heerlijk zo met het zonnetje. We genieten van de schepen die voorbijkomen. We blijven totdat-ie erin hangt.”

Derde sluisklok

Als de eerste sluisdeur op z'n plaats ligt, volgt over enkele dagen een tweede, vlak daarnaast. De deuren zijn dubbel uitgevoerd om bij storing een reservevoorziening te hebben. Naar verwachting volgen in de eerste week van september nog eens twee deuren, aan het andere uiteinde van de sluis. Anders dan bij de oude Beatrixsluis gaan die deuren straks niet omhoog, maar schuiven ze opzij in een uitsparing in de oever.

„De bedoeling is dat we hier komende winter een grote nieuwe derde sluiskolk bij hebben”, legt een woordvoerder van Rijkswaterstaat uit. „Als we dat niet zouden doen, zou de scheepvaart hier binnenkort veel vertraging oplopen.”

Twee schepen tegelijk

Dat bevestigt schipper Nico de Quelerij van tanker Thalys. Hij heeft juist afgemeerd bij de sluis en wordt afgelost door een collega. Wat hij van de nieuwe sluis vindt? „Super! Dat scheelt ons uren wachten. Ik kom hier elke maand wel een keer langs, dus die nieuwe sluis, da’s heel fijn.”

De nieuwe kolk is juist bedoeld voor schepen zoals de Thalys die 135 meter lang is. In de nieuwe kolk passen twee van zulke schepen tegelijk, in de oude slechts één.

Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP
Volledig scherm
© ANP

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht