Albert Heijn heeft de letters boven het souterrain (links) verwijderd. Ook het logo achter het raam wordt nog weggehaald.
Volledig scherm
Albert Heijn heeft de letters boven het souterrain (links) verwijderd. Ook het logo achter het raam wordt nog weggehaald. © Erik van 't Woud

Albert Heijn haalt letters ‘supermarkt’ weg van oude postkantoor

Albert Heijn heeft de letters ‘supermarkt‘ verwijderd van het voormalige postkantoor aan de Potterstraat. De grootgrutter reageert daarmee op de kritiek van binnenstadbewoners die aanstoot namen aan de opvallende gevelreclame aan het monumentale pand.

De letters blijven weg, verzekert Ronald van Aart van Ahold, het moederconcern van de supermarktketen. Het gaat om de letters die op heuphoogte aan waren gebracht op de natuurstenen plint aan de Neude. ,,We hebben die discussie met belangstelling gevolgd, en willen ons niet doof houden voor de kritiek die er de afgelopen week is losgekomen. We hebben gepraat met wijkbewoners en passanten en meteen actie ondernomen.’’

Quote

Een pand als het oude postkan­toor is lastiger om reclame-uitingen op aan te brengen, maar we dachten met een kleiner lettertype een goede keuze te hebben gemaakt. Maar als de reacties anders zijn dan verwacht, moet je ook niet perse vast willen houden aan het eerste idee

Ronald van Aart

Ook de regiomanager zat in zijn maag met de kritiek, zegt Van Aart. ,,Hij is een Utrechter, en kent de sentimenten van dit pand.’’ Bij Ahold is dat niet anders, legt Van Aart uit, maar vooraf kun je niet altijd goed inschatten hoe een uiting valt. ,,Bij nieuwe panden nemen we de belettering en gevelreclames mee in het ontwerp. Een pand als het oude postkantoor is lastiger om reclame-uitingen op aan te brengen, maar we dachten met een kleiner lettertype een goede keuze te hebben gemaakt. Maar als de reacties anders zijn dan verwacht, moet je ook niet perse vast willen houden aan het eerste idee. Ook een AH-logo achter één van de ramen gaan we vervangen. Deze vinden we ook niet chique. We zoeken naar iets dat meer esthetisch oogt. Mooie stickers of iets dergelijks. Iets dat past bij de uitstraling van het pand.’’ 

Helemaal geen gevelreclame is geen optie wat Ahold betreft. De reclame boven de deur blijft.  ,,Omdat deze niet misstaat, vinden we. En herkenbaarheid voor ons natuurlijk belangrijk is. De mensen moeten weten dat wij er zitten. We zijn er maar wat trots op dat we op deze prachtige locatie zitten.’’ 

We liepen een rondje door de binnenstad met Wim van de Laar, kenner als het gaat om gevelreclame. Wat vindt hij nou mooi, en wat absoluut niet? 

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht