Amelisweerd en de A27: dit is wat AD-lezers erover zeggen
Lezers van onze krant en site kunnen zelf een ingezonden brief sturen via un.reageren@ad.nl. Hieronder een selectie van de lezersbrieven over de geplande verbreding van de snelweg A27 bij Utrecht, ten koste van een stuk bos Amelisweerd.
Delen per e-mail
Wat bezielt de minister?
Asfaltverslaafde Cora is een vandaal. Jerry Goossens slaat hiermee de spijker op zijn kop. Wat bezielt deze minister om dit dossier door eenieders strot te duwen, terwijl het haar toch inmiddels héél duidelijk zou moeten zijn dat niémand nog op deze wegverbreding zit te wachten. De stad Utrecht niet, de provincie niet , de belastingbetaler niet, de automobilisten niet, de recreanten niet, de duizenden bomen niet. Wie dan eigenlijk wél, vraag ik me af . En inmiddels zeggen ook de verkeerswetenschappers dat die miljardeninvestering niet zinvol meer is . Is er binnen de VVD dan werkelijk niémand die zo’n minister duidelijk kan maken dat ze moet stoppen met dat gedram ? En dat ze écht geen gezichtsverlies lijdt wanneer ze dat onzinnige plan intrekt . Integendeel zelfs ! Het zou haar sieren.
G. Bijvoet, Bilthoven.
Regeren is toch vooruitzien?
Is verbreden van snelwegen rond Utrecht nog nodig? Nu maar hopen dat minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur en Waterstaat) het AD heeft gelezen. En als de gesmeerde bliksem haar plannen voor Amelisweerd van tafel haalt. Regeren is vooruitzien toch? Er is al genoeg natuur vernield afgelopen jaren ten behoeve van de auto.
Annemarie Louisa, Rotterdam.
Faciliteren van de auto pakt niet de oorzaak van files aan
De toestemming nu tot verbreden van de A27 bij Amelisweerd getuigt van achterlopen op de geschiedenis. Klimaatopwarming en corona dwingen tot heroriëntatie van onze manier van leven. Auto’s ruim baan blijven geven ter bestrijding van spitsfiles is anti-historisch. Verhoging van de snelheid tot 130km/u bleek al de files juist te vermeerderen. We hebben al 1 auto op elke 2 inwoners. Nu weer meer autokilometers faciliteren pakt niet de oorzaak van files aan, maar maakt bovendien het halen van de nationale klimaatdoelstelling nòg onmogelijker. Conservatief sentiment staat de ratio in de weg, maar de VVD laadt met deze beslissing ook de verdenking van vriendjespolitiek op zich, namelijk bedrijven in deze sector slinks te willen bevoordelen op kosten van de belastingbetaler en van onze broodnodige natuur.
Tom Schröder, Utrecht.
Laat auto's op hoogte rijden
De verbreding van de snelweg, het kappen van het bos Amelisweerd bij Utrecht is volledig overbodig. Met de huidige techniek is het mogelijk op bestaande snelwegen uit te breiden. Het gaat niet alleen om asfalt, men moet verder denken. Want na twee jaar is de economie hersteld en zijn de wegen weer vol en de files terug. Het thuiswerken verveelt nu al, zeggen de meeste mensen. Ze missen het sociale contact met collega’s. Om op de toekomst voorbereid te zijn moet je nu al beginnen met het op hoogte laten rijden van vrachtverkeer en personenauto’s op lange trajecten. Ze rijden naar de hoofdweg voor de baan die ze oppikt, vastklikt en snel en veilig verplaatst. Ze hoeven niet zelf te rijden, dat doet de baan wel. Ze kunnen zelfs spelen met hun mobiel en werken op hun laptop. Er is geen verbruik van benzine of slijtage van banden en minder ongelukken en doden en geen last van files. Het kost de regering in principe geen euro’s , want het wordt rekeningrijden, dat betalen de klanten en vrachtvervoer graag, de investering wordt zo vijfvoudig terug verdiend mooi toch een win-win voor mens en natuur.
Ruud van Engelen, Nieuwegein.
Biomassacentrales moeten blijven draaien
Eén antwoord op de vraag ‘Is verbreden van snelwegen wel nodig?’ komt uit onverwachte hoek en is: “Ja! Want de biomassacentrales moeten blijven branden.” Zoals Van Nieuwenhuizens collega, minister Wiebes, in weerwil van de wens van de Tweede Kamer blijft benadrukken: de biomassacentrales mogen niet gesloten worden. En die dingen hebben een enorme houthonger, dus elke smoes is goed genoeg om de kettingzaag te starten. Het cynische van dit geheel is dat de mensen die het meest tegen het kappen van bomen zijn, precies dezelfde mensen zijn die stemmen op GroenLinks: de partij die biomassa voor de oplossing van ons energieprobleem altijd zo’n goed idee vond.
Martin van Raay, Culemborg.
Poll
Moet een deel van Amelisweerd gekapt worden om de A27 te verbreden?
-
Ja (11%)
-
Nee (89%)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
Eeuwenoude werfkelder mogelijk beschadigd door loodzware betonwagen op Utrechtse gracht
Een zware betonwagen heeft mogelijk schade aangericht aan de eeuwenoude werfkelders onder de Nieuwegracht in de Utrechtse binnenstad. Volgens de gemeente is er sprake van ‘een grove overtreding’ van de regels. -
PREMIUM
Natuurcompensatie voor verbreding A27: een lullig stukje gras erbij of een echte meerwaarde?
Rijkswaterstaat wil de bomenkap en aantasting van flora en fauna die de verbreding van de Ring Utrecht met zich meebrengt compenseren door de aanleg van extra natuurgebieden bij Bunnik, De Bilt en Zeist. Is het genoeg? -
PREMIUM
analyse Hoe groot is de kans dat de verbreding van de A27 bij Amelisweerd tóch nog wordt tegengehouden?
Met een brede glimlach zette minister Cora van Nieuwenhuizen dinsdag haar handtekening onder het besluit de A27 bij Utrecht te verbreden. De stad en regio Utrecht zagen het knarsetandend aan, maar hebben het nakijken. Tenzij de Raad van State of de kiezer het huidige kabinet terugfluit. -
Stroomstoring treft 729 huishoudens in Bunnik
Een groot deel van Bunnik zit sinds zaterdagmorgen om 8:10 uur zonder stroom. Het gaat om 729 huishoudens laat netwerkbeheerder Stedin weten.
-
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
Meisje (4) gered uit drijfzand op Utrechts bouwterrein
Een 4-jarig meisje is zondag gered uit drijfzand op een bouwterrein aan de Shipovalaan in Utrecht. -
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar.
In samenwerking met indebuurt Utrecht