Volledig scherm
Stapels bezwaarschriften over de milieuzone © Marnix Schmidt)

ANWB: Utrechtse milieuzone is een boetemachine

Maandelijks rijden er nog steeds zo’n 750 vervuilende dieselauto’s de Utrechtse milieuzone in, waar zij niet horen te zijn. Te veel, vindt onder meer de ANWB die de zone een ‘boetemachine’ noemt.

Vooral in het eerste jaar daalde het aantal boetes à 90 euro voor de milieuzone scherp. In mei 2015, toen dieselauto’s van voor 2001 voor het eerst werden beboet, werden er nog 2.380 auto’s geflitst, aan het einde van dat jaar waren dat er 807.

Maar in 2016 lijkt dat aantal te stabiliseren. Met uitschieters in maart, april en mei naar boven de 1.000 boetes per maand en een dal in oktober van 371 boetes, schommelt het aantal bekeuringen gemiddeld rond de 750 per maand.

Elke boete is er één te veel want uiteindelijk wil Utrecht helemaal geen vieze auto’s meer in haar binnenstad, zegt GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk (Verkeer en Milieu) altijd.

Nul

,,Uiteraard is ons streven nul”, bevestigt nu ook weer een woordvoerder. Maar de gemeente heeft geen plannen op stapel om het aantal drastisch naar beneden te brengen.

Maar dat zou wel moeten, vindt de ANWB. ,,Na twee jaar nog steeds meer dan 600 boetes per maand is veel. Deze mensen, vaak incidentele bezoekers, gingen niet naar Utrecht om een boete te krijgen. Dat zou de gemeente zich moeten aantrekken”, reageert woordvoerder Ad Vonk op de nieuwste cijfers. 

,,Los van het milieueffect, hoe effectief is de milieuzone dan in de uitvoering? Vergelijk het met de politie die bij wegwerkzaamheden 2.000 boetes uitdeelt. Als iederéén te hard rijdt, kan je blijven bekeuren, maar dan behaal je niet je doel om mensen langzamer te laten rijden. Je zet alleen een boetemachine op, zonder dat er gebeurt wat je wil. Dan komt de gemeente er niet mee weg door alleen te zeggen ‘we kijken ernaar’. Utrecht moet dat bespreken: is dit wat we willen?”

Quote

Als iederéén te hard rijdt, kan je blijven bekeuren, maar dan behaal je niet je doel om mensen langzamer te laten rijden

Ad Vonk

Niet acceptabel

Ook in de Utrechtse gemeenteraad is men het erover eens dat honderden boetes per maand nog geen acceptabele ondergrens is, zo blijkt na een rondvraag.

Voor het CDA is het duidelijk. ,,Kappen met de milieuzone. Het wordt zo meer een tolheffing dan een milieumaatregel”, stelt Sander van Waveren. ,,Steek niet nog meer geld in camera’s of campagnes, maar steek dat liever in effectievere maatregelen.”

Volledig scherm
Verloop van het aantal opgelegde boetes © Terpstra Sybren Caarten

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht