Volledig scherm
Het Zandpad, even buiten Maarssen. Hier wil de gemeente in de ochtendspits eenrichtingsverkeer invoeren. © Bron Google Maps

Auto minder welkom op Zandpad tussen Maarssen en Breukelen

Auto’s zijn vanaf volgend jaar minder welkom op het Zandpad tussen Breukelen en Maarssen. De gemeente Stichtse Vecht wil de smalle weg langs de Vecht autoluw maken en er in 2019 mogelijk een fietsstraat van maken.

Het weggetje aan de oostkant van de rivier is fraai, maar niet erg breed en moet gedeeld worden door fietsers, wandelaars en automobilisten. Er gebeuren met regelmaat ongelukken, constateert de gemeente. Tussen 2014 en medio 2017 werden er 22 geteld. Vorige week nog, overleed een 55-jarige man, nadat hij met zijn auto langs het Zandpad in het water van de Vecht was beland.

Om de weg autoluw te maken wil het gemeentebestuur op het Zandpad in de ochtendspits eenrichtingsverkeer instellen. Tussen 07.00 en 09.00 uur mogen auto’s tussen de Machinekade en de Nieuweweg in noordelijke richting het Zandpad niet oprijden (dit scheelt veel verkeer vanuit Maarssen-dorp). Tegelijk mogen auto’s tussen de Proosdijweg en de Nieuweweg niet in zuidelijke richting het Zandpad op: dit scheelt veel verkeer vanuit Breukelen.

Verder mag vrachtverkeer gedurende de hele dag tussen Breukelen en Maarssen het Zandpad niet meer op, bestemmingsverkeer uitgezonderd.

Strook

Ook wordt bij het populaire recreatiegebied De Strook langs de Nieuweweg betaald parkeren ingevoerd. Bij mooi weer trekt dit recreatieterrein langs de Loosdrechtse Plassen drommen mensen, waardoor het ook extra druk is op de aanpalende Zandweg. Door invoeren van betaald parkeren bij de Strook en een deel van de Nieuweweg wil de gemeente het bezoek per fiets stimuleren.

Tenslotte denkt de gemeente er aan het Zandpad in te richten als fietsstraat, waarbij de snelheid wordt teruggebracht tot 30 kilometer per uur. Op zo’n fietsstraat hebben fietsers voorrang en zijn auto’s ‘te gast’. Na overleg met ondernemers en organisaties is wel besloten met een definitief besluit hierover te wachten tot eind 2018 de effecten van de andere maatregelen zijn geëvalueerd.

Vraagtekens

Langs de Zandweg is het bedrijf Schulp Vruchtensappen gevestigd. Eigenaar Albert Schulp vreest niet dat zijn bedrijf slechter bereikbaar wordt door de maatregelen. ,,Dat valt erg mee. Het was ons eigen idee om het doorgaande vrachtverkeer te weren.’’ Wel plaatst Schulp grote vraagtekens bij het inrichten van de weg als fietsstraat. ,,Als ik uit het raam kijk, zie ik vooral auto’s langsrijden en bijna geen fietsers. En dan zou je als automobilist op de lange weg maar 30 mogen rijden?’’ Dat de gemeente wacht met een definitief besluit over de fietsstraat noemt Schulp verstandig. 

De gemeente met hem wil praten over verplaatsing van zijn bedrijf, staat in het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan. Die optie is volgens Schulp 'niet heel serieus'. ,,Ik heb het ook gelezen en de gemeente er naar gevraagd. Maar nog geen duidelijk antwoord gekregen.”

De gemeenteraad van Stichtse Vecht buigt zich op 19 december over de plannen.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht