Winkelerf waar de auto te gast is op de Voorstraat in Vianen.
Volledig scherm
Winkelerf waar de auto te gast is op de Voorstraat in Vianen. © Mel Boas

Auto’s zijn steeds minder welkom in binnenstad Vianen

Auto’s weren uit de binnensteden van Leerdam en Vianen en veel meer bussen naar Utrecht. Dit zijn de toekomstplannen van Vijfheerenlanden.

Eén ding is zeker: actie is nodig om alle steden en dorpen van Vijfheerenlanden in de toekomst bereikbaar te houden. Met een groeiend aantal inwoners en de ‘sluipverkeergevoelige’ ligging tussen de A2, A15 en A27 staat de gemeente voor forse uitdagingen.

In de Mobiliteitsvisie Vijfheerenlanden Vooruit omschrijft de gemeente een aantal ingrijpende plannen voor de regio die tussen 2020 en 2040 kunnen worden gerealiseerd. Wij lichten er een paar opvallende uit.

Bekeuringen

De binnensteden van Leerdam en Vianen moeten autoluwer worden. In delen van beide steden zijn automobilisten al niet meer welkom. De Nieuwstraat in Leerdam kent een voetgangerszone, waar sinds kort – op verzoek van omwonenden en ondernemers – uitgebreid wordt gecontroleerd. In een paar weken tijd werden 88 bekeuringen uitgeschreven aan mensen die zich niet aan de regels hielden. In de Voorstraat van Vianen zijn auto’s sinds enige tijd ‘te gast’. Die straat is meer ingericht op bezoek van fietsers en voetgangers.

Volgens de gemeente is het mogelijk de auto verder te weren, als er maar wordt ingezet op goede bereikbaarheid per fiets of met het openbaar vervoer. In de toekomst is het bezitten van een auto sowieso minder belangrijk, voorspellen trendwatchers. ,,Vormen van voertuigen leasen, delen of inzetten als dienst nemen toe.’’

Bussen naar Utrecht

Wie het gebruik van auto’s terug wil dringen, moet inzetten op goede verbindingen met het openbaar vervoer. En voor Vijfheerenlanden is dit dan ook een van de speerpunten voor de komende tientallen jaren. Daarbij ligt een belangrijke focus op de verbindingen met de stad Utrecht en in het bijzonder het onderwijsgebied Utrecht Science Park (De Uithof).

Maar er is niet alleen aandacht voor de bus. ,,Het aanleggen van nieuwe treinstations of zelfs een nieuwe tramverbinding kan het gebruik van openbaar vervoer stimuleren’’, valt te lezen in de visie. Er is al vaker geopperd om de tramverbinding Utrecht-Nieuwegein door te trekken naar Vianen en om een directe treinverbinding tussen Utrecht-Vianen-Breda te realiseren. Beide plannen werden afgeschoten, onder meer vanwege het kostenplaatje. Volgens de provincie Utrecht moet zeker 100 miljoen euro worden uitgetrokken voor het uitbreiden van de tramroute. Terwijl de bus Vianen-Utrecht de snelste optie blijft. Evengoed blijft het plan om de zoveel tijd opduiken.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht