Volledig scherm
Trams op de Uithoflijn. Archiefbeeld. © Projectbureau Uithoflijn

Beloofde reistijd Uithoflijn van 17 minuten misschien niet haalbaar

Het is zeer de vraag of de Uithoflijn de beloofde reistijd van 17 minuten van het Centraal Station naar P+R De Uithof kan waarmaken. Uit (rijtijd)simulaties blijkt dat door onder meer het in-en uitstapproces en de samenloop met bussen de reistijd ‘dusdanige vertraging’ oplevert. Er lopen op dit moment onderzoeken naar. 

Dat staat in een nieuwe rapportage over de Uithoflijn. VVD-raadslid André van Schie maakt zich zorgen. ,,Het is van groot belang dat de trams wel echt snel heen en weer kunnen tussen Utrecht centraal en De Uithof. Wij willen nu dus weten van de wethouder hoeveel trager de simulaties uitpakken en hoe de praktijkritten zich verhouden tot de simulaties.’’  

Daarnaast is nog allerminst zeker of de Uithoflijn, de nieuwe tramlijn tussen het centrum van Utrecht en De Uithof, volgend jaar december daadwerkelijk kan rijden. De aanpassing van de spoorconstructie bij Station Vaartsche Rijn en onzekerheden over de beveiligingssystemen blijken ‘toprisico’s’.

Desondanks houden de bestuurders van de gemeente en de provincie Utrecht vast aan de planning (met 85 procent zekerheid) om de tramlijn in december 2019 volledig te laten rijden, als schuift die wel twee weken naar achteren op. ,,De stuurplanning is en blijft ambitieus’’, benadrukken zij.

Een onzekerheid in de planning is het spoorviaduct Vaartsche Rijn, waar – zo bleek enkele maanden geleden – over een lengte van 900 meter de spoorconstructie moet worden aangepast. De aannemer is inmiddels begonnen met het werk, maar vanwege enkele technische punten is het nog niet precies duidelijk hoe lang dit gaat duren. Ook kan het weer van invloed zijn op de werkzaamheden.

Quote

Het is van groot belang dat de trams wel echt snel heen en weer kunnen tussen Utrecht centraal en De Uithof

Ander pijnpunt is en blijft de overweg op de Koningsweg. Eerder bleek al dat de software voor de beveiliging niet op tijd geleverd kon worden. Die is er nu wel, maar nu is vooral het probleem dat leverancier Bombardier achterloopt met het aanleveren van de veiligheidsbewijsvoering, waarmee aangetoond kan worden dat het systeem veilig functioneert. Er is wel een alternatief plan en systeem achter de hand.

Ook is nog niet duidelijk of de projectorganisatie volgens de planning in februari van volgend jaar kan gaan starten met het testen van de complexe tramverbinding op het hele traject. Of dat daadwerkelijk kan, hangt niet alleen af van de voortgang bij Vaartsche Rijn en de beveiligingsissues, maar ook van ‘een hele set van startvoorwaarden die dit bepalen’.

Besluit

De bestuurders zullen nog dit jaar een besluit nemen over of de testfase in het eerste kwartaal van 2019 kan plaatsvinden. Zij verwachten hier rond de jaarwisseling meer duidelijkheid over te kunnen geven.

Vorig jaar werd duidelijk dat de Uithoflijn een financiële strop bleek. Voor de aanleg is 84 miljoen euro extra nodig. Ook is er 18 miljoen euro extra gereserveerd. De totale kosten, die gezamenlijk worden gedragen door provincie en de gemeente, zouden oorspronkelijk 323,5 miljoen euro bedragen, plus een bijdrage van 100 miljoen euro van het rijk. De ingebruikname van de tram is al verschillende keren uitgesteld. 

  1. Van heinde en ver in de rij voor de Uithoflijn: tramfanaten halen hun hart op tijdens eerste echte rit

    Van heinde en ver in de rij voor de Uithoflijn: tramfana­ten halen hun hart op tijdens eerste echte rit

    In iedere bocht langs de route staan ze. Telefoons en cameraatjes in de aanslag, erachter een gefronst gezicht dat in opperste concentratie het ultieme beeld probeert te schieten. Wie denkt dat het een bijzondere bolide is waar ze op wachten zit er ver naast: het is de eerste, met publiek gevulde Tram 22, ofwel de Uithofijn. Tientallen geïnteresseerden konden vandaag gratis een ritje meerijden.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht