Volledig scherm
Ook kinderen demonstreerden mee voor veiligheid op de kruising met de tram. © Ardaan Spruijt

Bewoners Utrecht Oost voeren tijdens eerste ritten Tram 22 actie langs trambaan

Zo'n 150 actievoerders stonden deze middag met spandoeken op het kruispunt tussen de Platolaan en de Weg tot de Wetenschap. Nu de Uithoflijn gaat rijden vrezen zij voor de veiligheid op dit drukke kruispunt. „Er moet een onafhankelijk onderzoek komen. Dit is levensgevaarlijk.” 

‘A Lot of danger', staat er op één van de spandoeken geschreven, refererend naar Lot van Hooijdonk, die als wethouder Mobiliteit verantwoordelijk is voor de veelbesproken Tram 22. Om 14.30 vanmiddag was de tram voor het eerst toegankelijk voor passagiers die gratis een ritje mee konden rijden, vanaf maandag gaat de tram mee in de dienstregeling en rijdt ‘ie tien keer per uur, per richting. Een moment waar bewoners van Utrecht Oost voor vrezen. 

(Tekst gaat verder onder de foto)

Volledig scherm
Actievoerders zien hoe de tram langs komt rijden, terwijl het verkeerslicht voor fietsers op groen staat. © Saskia Mulder

„Dit kruispunt is niet meer veilig als de tram hier dadelijk 20 keer per uur rijdt”, zegt Ardaan Spruijt, één van de actievoerders. „Jaren geleden was al bekend dat dit een gevaarlijk punt is. Het is als voornaamste aanrijroute naar Utrecht Science Park één van de drukste fietsoversteekplekken van de stad en wordt de komende jaren alsmaar drukker door de groei van de stad en het Science Park.” 

Spruijt zegt dat dit een 'bijzonder’ kruispunt is, omdat fietsers er diagonaal oversteken, recht over de trambaan heen. „Er komen van meerdere kanten fietsers aan, waardoor er vaak fietsfiles zijn. Nu de tram gaat rijden, heeft deze voorrang en loopt de wachttijd voor de overige weggebruiker op, wat ook het aantal fietsers op het kruispunt ophoopt. Dat is nu al niet handig, maar met de tram erbij wordt het nog minder overzichtelijk- en drukker. Er zullen mensen door rood gaan rijden en op de trambaan terechtkomen.”

Krans aanbieden

De actiegroep wil een onafhankelijk onderzoek naar de veiligheid van het kruispunt. Om dat te bereiken zijn ze al maanden in contact met de gemeente over hun zorgen. Deze middag maken ze hun punt nog eens duidelijk. In één van de eerste trams die hen passeert, zullen bestuurders zitten, aan wie ze een krans willen aanbieden. „De tram stopt op dit punt. Wij hopen dat we op dat moment een krans met 'Veiligheid op nr. 1’ erop kunnen aanbieden aan Lot van Hooijdonk. We hopen dat de tramdeuren opengaan voor ons.”

Tijdens de actie maakt Spruijt een foto van een situatie die hij 'levensgevaarlijk’ noemt: de tram raast het kruispunt voorbij, terwijl het stoplicht voor het fietspad, dat haaks op de trambaan staat, gewoon op groen staat. „Als er niks gebeurt, het wachten is op de eerste ernstige ongelukken.” 

Volledig scherm
De bewoners van Utrecht Oost bedachten creatieve leuzen om hun punt duidelijk te maken © Ardaan Spruijt
Volledig scherm
De bewoners van Utrecht Oost bedachten creatieve leuzen om hun punt duidelijk te maken © Ardaan Spruijt

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht