Volledig scherm
De Beatrixsluis bij Nieuwegein. © foto ricardo smit

Binnenvaart rekent op drukte bij sluizen van Wijk bij Duurstede en Vreeswijk

De branchevereniging binnenvaart Schuttevaer verwacht de komende dagen extra drukte bij de sluizen van Vreeswijk en Wijk bij Duurstede. Dat heeft te maken met de stremming van de sluizen bij Tiel. 

Om verzilting van rivierwater tegen te gaan heeft Rijkswaterstaat de stuw bij Hagestein deels opengezet om op de Lek meer tegendruk te creëren. Er stroomt nu dertig kubieke meter water per seconde in plaats van de normale acht kubieke meter water. Dit extra water wordt grotendeels bij de Bernhardsluizen van Tiel ingelaten.

Dit leidt tot hinder voor de scheepvaart bij Tiel, dat vanwege de veiligheid gestremd is. Schepen uit Duitsland kunnen via de Nederrijn in de richting Amsterdam varen. Daarvoor passeren ze de Prinses Irenesluis bij Wijk bij Duurstede of de Beatrixsluis bij Vreeswijk. 

De kleinere schepen kunnen via de sluis van Wijk het Amsterdam-Rijnkanaal op, de grote (langer dan 186 meter) mogen alleen via Vreeswijk het kanaal op. Dat leidt ongetwijfeld tot extra drukte op de rivieren in Midden-Nederland, zegt Marleen Buitendijk van de Koninklijke Binnenvaart Logistiek Nederland Schuttevaer. Dat zal ook zo zijn bij de sluizen van Vreeswijk en Wijk bij Duurstede. Zo zullen duwbakken met vier bakken bij Vreeswijk moeten afkoppelen, omdat er maar ruimte is voor twee bakken. Dat leidt tot oponthoud.

Extra druk

Schuttevaer hoopt dat één van de sluizen bij het Prins Bernhard-complex binnenkort voor de scheepvaart kan worden gebruikt. Beide sluizen staan nu open om het extra water naar het westen te transporteren. Wij vinden  dat één sluis wel kan worden gebruikt om te schutten, zegt Buitendijk. Nu gebeurt dat niet vanwege de sterkere stroming. Het kost de binnenvaart toch al acht tot tien extra uur varen.

Het is toch al extra druk op het water. Door het lage water kunnen schepen minder lading vervoeren en zijn meer schepen nodig. Door de vakantie zorgt ook het recreatie- en cruiseverkeer voor extra drukte op de rivieren.

Als gevolg van de droogte voeren de rivieren steeds minder water af naar de zee, met als gevolg dat zout zeewater dieper landinwaarts kan stromen. Dat is niet goed voor landbouw en natuur. Om die reden wordt er, om daarmee tegendruk te creëren, extra water in de Lek gelaten. Rijkswaterstaat meet de komende dagen de effecten van deze maatregel. 

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht