Volledig scherm
© Marnix Schmidt

Boetes voor winkels in Leidsche Rijn Centrum die te vroeg dicht gaan

Eigenaar a.s.r. van winkelcentrum Leidsche Rijn Centrum neemt de verplichte openingstijden onder de loep na klachten van winkeliers. De winkeliers klagen dat er boetes zijn opgelegd omdat ze te vroeg de deuren sloten.

Vastgoedbedrijf a.s.r., eigenaar van het winkelcentrum, hanteert collectieve openingstijden die voor het hele winkelcentrum gelden. Doordeweeks moeten winkels tot 19.00 uur open zijn, zaterdag tot 18.00 uur en zondag tot 17.00 uur. Voor horeca en dienstverlening gelden andere openingstijden.

Aan het einde van de dag  valt de klandizie soms tegen. Winkeliers die dan vroegtijdig de zaak sluiten, lopen het risico op een boete omdat ze zich niet houden aan de afspraken die in de huurcontracten staan. a.s.r. spreekt in een reactie niet tegen dat er boetes zijn opgelegd. ,,We doen geen uitspraak over het aantal boetes, we willen graag focussen op de constructieve gesprekken die gevoerd worden met huurders.’’

De pijn zit vooral in het laatste uur op de eerste dagen van de week, zegt Reyer Lafeber. Hij is eigenaar van een luxe optiekwinkel en zegt ook boetes te hebben gekregen. ,,Ik heb ze niet betaald. Met boetes wordt de energie uit ondernemers gehaald, terwijl ze die juist nodig hebben voor de consument. Juist in deze fase, waarin het winkelcentrum nog moet groeien, moet je dit niet doen.’’

Niet duidelijk

Lafeber zegt dat vooral kleine zelfstandige ondernemers moeite hebben om de zaak zeven dagen per week open te houden. Tegelijk zegt hij ook het belang te zien van collectieve openingstijden. ,,Voor de  consument is het niet duidelijk als bepaalde openingstijden worden gecommuniceerd, maar een deel van de winkels gesloten is. Maar als consumenten er te weinig gebruik van maken, moet je er goed naar kijken.’’

Dat gebeurt nu, laat a.s.r. weten. ,,Momenteel zijn wij in gesprek met huurders om de wensen te inventariseren en lopen er consumentenenquêtes. Op basis van de uitkomsten doen wij een analyse. Die zal uitwijzen welke openingstijden het beste passen bij de wensen van de consument.’’

Akkoord

Lafeber zegt dat de communicatie tussen huurders en a.s.r. verbetert. ,,Laten we samen tot een akkoord komen. ,,Ik heb meerdere winkels gehad op verschillende plekken, maar had nooit een vliegende start. Het heeft tijd nodig. Ik zie juist nu progressie in het winkelcentrum.’’

Vorige week vertelde de eigenaar van herenkledingzaak Casanova Milano in deze krant dat hij  kopje onder dreigt te gaan. De 69-jarige Vijay Sharma kan de laatste maanden de huur niet meer betalen vanwege tegenvallende omzet. Personeel is te duur, waardoor hij alle dagen in de zaak staat.

Overigens is het lang niet overal kommer en kwel. In de Jumbo Foodmarkt is het vrijwel altijd druk. 

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht