Volledig scherm
Knooppunt Rijnsweerd (A27 en A28) bij Utrecht wordt ingrijpend vernieuwd. © Rijkswaterstaat

Bomenkap langs Utrechtse snelwegen leidt tot meer natuurschade

Het is een wrange constatering: de bomen die in de jaren 80 werden geplant om de bomenkap op landgoed Amelisweerd, vanwege de aanleg van de A27, te compenseren, moeten nu zelf het veld ruimen. Ook nu gaat de zaag erin vanwege extra asfalt.

In juni werd al bekend dat er vanwege de verbreding van de snelwegring fors meer groen langs de snelwegen moet verdwijnen dan eerder gedacht. Het gaat om 28 hectare met duizenden bomen en struiken, die verspreid staan over het hele werkgebied. Vandaag publiceerde ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nieuwe informatie over het megaproject.

De extra kaalslag pakt logischerwijs negatief uit voor het groen, constateert het ministerie. De beoordeling in de zogeheten Milieueffectrapportage (MER) is bijgesteld van negatief naar zeer negatief. Voor beschermde dier- en plantsoorten worden geen gevolgen verwacht. Daar is in 2015 onderzoek naar gedaan en volgens het ministerie is er sindsdien niets veranderd.

Meer groen

De kap van bomen en struiken wordt zoveel mogelijk in de directe omgeving gecompenseerd door de aanplant van nieuw groen. Het ministerie is van plan om meer groen te planten dan er verdwijnt. Maar voor ruim een kwart van de nieuwe bomen en struiken moet worden uitgeweken naar andere gebieden. Gekeken wordt naar onder meer De Bilt, Haarzuilens en zelfs IJsselstein. Daar kan het IJsselbos worden uitgebreid.

De extra kap is nodig omdat de aannemers meer werkruimte nodig bleken te hebben. Ook bleken gebruikte kaarten onnauwkeurigheden te bevatten, waardoor de berekeningen moesten worden aangepast. Ook is nu rekening gehouden met het effect van graafwerkzaamheden op bomen.

Utrechter Jos Kloppenborg, die 35 jaar geleden ook actievoerde om de aanleg van de A27 door landgoed Amelisweerd tegen te houden, noemt de ingrijpende vernieuwing van de snelwegen ‘steeds belachelijker’. ,,De extra bomenkap geeft aan dat er geen afgewogen besluitvorming is geweest. De bomen bij knooppunt Rijnsweerd die de minister in de jaren 80 liet planten om de kap in Amelisweerd te compenseren, verdwijnen ook.’’

Verkeersdoorstroming

Het ministerie steekt ruim een miljard euro in het project. De verkeersdoorstroming moet flink verbeteren door meer rijstroken en andere indeling van de wegen. Stiller asfalt en hogere geluidsschermen moeten de geluidsoverlast verminderen. De start van de werkzaamheden staat gepland in 2020.

De Kerngroep Ring Utrecht strijdt al jaren tegen de vernieuwing, onder meer vanwege de bomenkap in Amelisweerd. Dinsdagavond bespreekt de groep nieuwe actieplannen om het kabinet op andere plannen te brengen. ,,Het is tijd om massaal in actie te komen’’, is te lezen op de Facebookpagina. Komende maanden staan drie bijeenkomsten in wijken langs de A27 en een actiedag op het programma. Het nieuwe tracébesluit van het ministerie ligt vanaf vandaag zes weken ter inzage.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht