De oude boogburg Vianen ligt al jaren werkloos naast de nieuwe Jan Blankenbrug over de Lek tussen Vianen en Nieuwegein.
Volledig scherm
De oude boogburg Vianen ligt al jaren werkloos naast de nieuwe Jan Blankenbrug over de Lek tussen Vianen en Nieuwegein. © Rijkswaterstaat/ Joop van Houdt Fotografie

Boogbrug Vianen ligt er nog een jaar, delen gaan mogelijk maar Lage Weide

De oude boogbrug over de Lek tussen Nieuwegein en Vianen wordt dit jaar niet meer verwijderd. Daarmee is er sprake van nieuw uitstel, maar volgens Rijkswaterstaat hoeft niemand op afstel te rekenen.

,,Volgend jaar wordt de brug zeker weggehaald’’, aldus woordvoerder Theo de Lange. ,,Hij ligt al vijftien jaar ongebruikt naast de nieuwe Jan Blankenbrug. Er wordt geen geld meer gestoken in onderhoud. Op den duur komt daarmee de veiligheid in het geding. Niet dat de stukken er al vanaf vallen. Maar zover willen we het natuurlijk niet laten komen.’’

Verf

De boogbrug zou eigenlijk afgelopen jaar al worden gedemonteerd. Vlak voor de zomer kondigde Rijkswaterstaat aan dat de operatie met een halfjaar moest worden uitgesteld. Dat had alles te maken met een onderzoek dat werd ingesteld naar de omgang met de zogeheten chroom-6 verf. De brug is daarmee behandeld. Eerder datzelfde jaar stuitte Rijkswaterstaat tijdens de renovatie van de Waalbrug in Nijmegen ook op deze verf. Inmiddels is gebleken dat deze kankerverwekkend is. Van risico’s is vooral sprake als de verf wordt bewerkt.

De Lange: ,,We hebben aannemers uitgenodigd met een plan van aanpak te komen. Daarin moeten ze niet alleen aangeven hoe ze veilig met de chroom-6 kwestie omgaan, maar ook hoe ze het scheepvaartverkeer zo min mogelijk hinderen tijdens het weghalen van de brug.’’ Eind april is de deadline voor deze plannen. Daarna kiest Rijkswaterstaat een aannemer die de klus mag klaren.

De afgelopen jaren zijn er talrijke initiatieven geweest met als doel de boogbrug Vianen te behouden. Vooral de Stichting Boogbrug Vianen ijvert nog onverdroten voor behoud van de brug. De stichting heeft onder meer via de rechter geprobeerd de deigende sloop af te wenden, zonder succes.

Quote

Delen van deze fietsbrug kunnen op een andere plek nog best een tweede leven krijgen, denk aan de Dem­ka-spoor­burg op Lage Weide

Theo de Lange, Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat spreekt liever niet over ‘sloop’. Theo de Lange: ,,Wij praten over verwijderen, omdat we delen van de brug elders opnieuw willen gebruiken. De brug zelf is van 1938. Later, in de jaren zestig, is er een fietsbrug tegenaan geplaatst. Delen van deze fietsbrug kunnen op een andere plek nog best een tweede leven krijgen. Denk aan de Demka-spoorbrug op Lage Weide. Daar kun je nu met de fiets overheen, maar het is erg krap. We onderzoeken of delen van de boogbrug Vianen hier extra ruimte kunnen bieden.’’

Een eerder plan was dat delen van de oude boogbrug een tweede leven zouden krijgen als fietsbrug over de Lek in Culemborg. Onderzoek van Rijkswaterstaat en spoorbeheerder ProRail wees toen echter uit dat die mogelijkheid te kostbaar is. De gemeenteraden van Houten en Culemborg hadden aangegeven graag een directe fietsverbinding over de rivier te willen.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht