Volledig scherm
Station Den Dolder. © Mel Boas

Bosch en Duin krijgt busverbinding voor personeel zorginstellingen jaar na moord op Anne Faber

Er komt een buslijn, speciaal voor het personeel van vijf zorginstellingen in Bosch en Duin. Directe aanleiding voor het instellen van de buslijn is de moord op Anne Faber in het gebied, waardoor personeel van de zorginstellingen zich er ’s ochtends vroeg en ’s avonds laat niet meer veilig voelen.

De bus gaat zes keer per dag, zeven dagen in week rijden. Het gaat om een proef van enkele maanden die in oktober ingaat.

Op 29 september 2017 verdween Anne Faber tijdens een fietstocht. De zoektocht naar haar hield Bosch en Duin en Huis ter Heide lang in een greep. Haar jas, tas en fiets werden uiteindelijk in Huis ter Heide gevonden. Het personeel van de zorginstelling durfde, nadat duidelijk werd dat Anne Faber was vermoord door Michael P., die in een instelling in Den Dolder verbleef, niet meer de anderhalve kilometer naar de bushalte te lopen. Dat was de aanleiding voor de zorginstellingen om naar een alternatief te zoeken.

NS-station

De bus gaat op drie momenten op de dag rijden: tussen zeven en acht uur ‘s ochtends, voor aanvang van de vroege dienst en het einde van de nachtdienst, rond drie uur ’s middags, als de vroege dienst eindigt en de late dienst begint, en rond elf uur ’s avonds, als de late dienst klaar is en de nachtdienst begint. De dienst verbindt de bushalte aan de Prins Alexanderweg in Huis ter Heide met het NS-station in Den Dolder. De rijtijden zijn aangepast aan de dienstregeling van Arriva en de NS.

De zorginstellingen gaan het personeel waarschijnlijk strippenkaarten aanbieden. In de bus, die ook een rolstoelvoorziening heeft, kan per rit worden betaald met pin. Een rit gaat 1,50 euro kosten. Wie de busverbinding gaat verzorgen, is nog niet bekend.

Quote

Het personeel gaf aan zich niet meer veilig te voelen

Annette van Biezen, Accolade

Volgens Annette van Biezen van zorginstelling Accolade, waar onder meer de Wijngaard in Bosch en Duin onder valt, is het idee bijna een jaar geleden geboren. „Het personeel gaf aan zich niet meer veilig te voelen. Bosch en Duin heeft geen openbaar vervoer. De dichtstbijzijnde halte ligt anderhalve kilometer verderop. Veel medewerkers en vrijwilligers durfden die weg niet meer nemen.” De bewonersvereniging van Bosch en Duin verleende onmiddellijk medewerking onder voorwaarde dat er geen touringcar door Bosch en Duin zou gaan rijden.

Openbaar vervoer mag het niet gaan heten, stelt wethouder Wouter Catsburg, die het initiatief meteen omarmde. De gemeente ondersteunt de proef niet alleen met de inzet van ambtenaren die de plannen uitwerken, maar ook met geld. „Niets alles hoeft twintig jaar te duren”, stelt de wethouder met een verwijzing naar de onderdoorgang bij het station Driebergen-Zeist. Volgens de wethouder was het zelfs reden voor werkzoekenden in de zorg om Bosch en Duin met al haar zorginstellingen te mijden. 

Dat argument gaat volgens de vijf deelnemers in het project nu niet meer op. Dit zijn naast de Wijngaard: Eleos , De Laren, Sparrenheuvel en Martha Flora. Bij deze zorginstellingen komen ook haltes. Dat werk moet nog beginnen.

Dimitri van Veen van de gemeente Zeist heeft flink zitten puzzelen op de route en de dienstregeling. Maar het is hem en zijn collega’s gelukt een goede aansluiting te vinden met de bussen die vanaf de Prins Alexanderweg vertrekken en aankomen, en de dienstregeling van de NS in Den Dolder. Ook bewoners van Bosch en Duin kunnen gebruikmaken van de bus, maar uit het bewonersoverleg is naar voren gekomen dat dat waarschijnlijk niet nodig is.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht