Volledig scherm
De braderie in de Straatweg in 2017 © Angeliek de Jonge

Braderie Amsterdamsestraatweg keert weer terug

De grootste braderie van Nederland, op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht, keert volgend jaar terug. De opzet van de feestelijke markt verandert. Het aanbod moet volgens de winkeliersvereniging Hart voor de Straatweg gevarieerder en de Arabische uitstraling minder.

Quote

De reacties zijn dat het elke tien meter hetzelfde is. Op Facebook kregen we te horen dat het wat te Arabisch gezind was, dat er iets te veel hoofddoe­ken kwamen

Arvid Dam

De braderie, die altijd in het eerste weekend van september wordt gehouden, ging dit jaar niet door. De organisatie was uitbesteed aan organisatiebureau Animo Vlooienmarkten, maar wegens familieomstandigheden moest er noodgedwongen een streep door 1,5 kilometer lang shoppen, struinen en culinair vertier.

Arvid Dam, voorzitter van Hart voor de Straatweg, liet weten dat het evenement mogelijk later in het jaar zou worden ingehaald. Dat blijkt echter niet mogelijk.

2017
Alle pijlen zijn nu gericht op 2017. Dan moet de braderie op de eerste zondag van september worden gehouden. Tot op heden was dat op de eerste zaterdag. Maar volgens Dam stuitte dat bij leden op bezwaren. ,,Een aantal winkeliers aan de Straatweg wil niet meedoen aan de braderie. Maar ze missen daardoor wel omzet, omdat hun winkels niet te bereiken zijn. Op zondag zijn de meeste winkels dicht, dus dan betekent zo'n braderie alleen maar extra omzet."

Belangrijker nog is dat de braderie een andere opzet en een ander karakter gaat krijgen. Met als doel om een gevarieerder publiek te trekken. De kritiek luidt dat het aanbod te eenzijdig is. ,,De reacties zijn dat het elke tien meter hetzelfde is. Op Facebook kregen we te horen dat het wat te Arabisch gezind was, dat er iets te veel hoofddoeken kwamen."

Oosters tapijt
Dam wil op die klachten inspelen en voor meer afwisseling zorgen. ,,Tuurlijk, voor een oosters tapijt is nog altijd ruimte, maar het moet meer zijn dan dat. We willen podia met daarop dansgroepen en demonstraties van sportclubs. En meer reuring, ook door middel van muziek." De producten moeten bovendien meer en meer uit de streek zelf komen. Dam denkt aan foodtrucks. ,,De braderie moet van deze tijd worden." De winkeliers zoeken nog een organisator voor de braderie, liefst een grotere partij.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht