Volledig scherm
© ANP

Buitenlandse automobilist betaalt boete Utrechtse milieuzone bijna nooit

De meeste buitenlandse automobilisten die illegaal de Utrechtse milieuzone inrijden, betalen de boete niet. Slechts één op de tien bestuurders maakt 90 euro over.

Sinds de invoering van de milieuzone in 2015 tot begin dit jaar werden 395 bestuurders uit het buitenland bekeurd. Ruim 90 procent van de boetes staat nog open, blijkt uit cijfers van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) die zijn opgevraagd door het CDA.

De oppositiepartij klopte aan bij het CJIB nadat deze krant berichtte over het aantal boetes dat in de eerste drie jaar van de milieuzone is opgelegd: ruim 26.000. Dat betekent een inkomstenbron van ruim 2,3 miljoen euro voor de staatskas. De gemeente Utrecht zei niets te weten over de herkomst van de overtreders, omdat het CJIB de boetes oplegt. 

Geen verklaring

Op het totaal aantal boetes dat het CJIB jaarlijks vordert, is het aantal van buitenlandse automobilisten klein (1,6 procent). Een woordvoerder van het CJIB, dat onderdeel is van het ministerie van Justitie en Veiligheid, zegt desgevraagd geen verklaring te hebben voor het hoge percentage boetes van buitenlandse bestuurders dat open staat.

7,5 procent van alle boetes die het CJIB vordert, is niet betaald. Dat is goed voor een bedrag van ruim 167.000 euro dat de staatskas misloopt. Een deel ervan is oninbaar, bijvoorbeeld door faillissement. 89 procent van de boetes die aan Nederlanders werden opgelegd, is voldaan. CDA-fractievoorzitter Sander van Waveren: ,,Voor het rechtvaardigheidsgevoel mag er niet zo’n groot verschil zijn tussen Nederlandse en buitenlandse bestuurders. Als ze niet gelijk kunnen worden behandeld, stop dan met het opleggen van boetes aan Nederlandse bestuurders.’’

Controleren

Het raadslid oppert om gemeentelijke scanauto’s, die handhaven op betaald parkeren, ook te laten controleren of buitenlandse bestuurders een boete van de milieuzone hebben openstaan. Ook wil hij een betere gegevensuitwisseling met buitenlandse overheden.

Het stoort Van Waveren dat hij de cijfers zelf heeft moeten opvragen. ,,Ik zou meer interesse in de uitvoering van beleid willen.  Kennelijk heeft het college weinig interesse wat er met de boetes gebeurt. 

Uit de cijfers blijkt dat  1 op de 10 overtreders uit Utrecht komt. Een goede tweede zijn Amsterdammers; bewoners van de hoofdstad gingen de afgelopen drie jaar bijna 1900 keer op de bon. Daarna volgen bestuurders uit Amersfoort, Almere, Rotterdam en Nieuwegein.

Daling overtreders

De milieuzone is verboden voor dieselauto's die vóór 2001 gemaakt zijn. Sinds de invoering van de maatregel daalt het aantal overtreders gestaag. In 2017 werden gemiddeld dagelijks veertien boetes uitgedeeld.

De gemeente Utrecht kon vandaag niet reageren op de cijfers. Het gemeentebestuur liet eerder weten geen plannen te hebben om het aantal overtreders verder terug te dringen. 

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht