CDA: Reclameborden met bewegende beelden bij drukke straten zijn gevaarlijk

videoDrie digitale reclameborden in de binnenstad van Utrecht leiden volgens het CDA automobilisten en fietsers te veel af. Op de borden verschijnen bewegende beelden.

Het gewraakte digitale reclamebord op het Oudkerkhof met een boodschap van een parfummerk
Volledig scherm
Het gewraakte digitale reclamebord op het Oudkerkhof met een boodschap van een parfummerk © AD

De gewraakte borden staan op het Oudkerkhof, het Vredenburg en in de Lange Smeestraat. Dit zijn alle drie plekken waar zowel automobilisten, fietsers als voetgangers deelnemen aan het verkeer.

Volgens CDA-raadslid Jantine Zwinkels leiden de filmpjes op de borden tot onveilige situaties. ,,Op het Oudkerkhof staat een digitaal reclamebord met full motion reclame direct naast een straat waar auto’s en fietsers passeren en waar voetgangers oversteken.’’ 

Winkeliers op het Oudkerkhof halen hun schouders op over het digitale reclamebord. De borden staan er enkele maanden tot een halfjaar, denken de  medewerkers van de opticien halverwege de straat. Ongelukken of bijna-ongelukken als gevolg van het bord hebben ze nog nooit gezien. 

Richtlijnen

In schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders stelt het CDA dat de reclameborden met bewegende beelden in strijd zijn met de richtlijnen die de gemeente heeft opgesteld voor buitenreclame. 

Full motion reclameborden worden volgens de richtlijnen alleen toegestaan in drukke gebieden ‘mits er geen afbreuk wordt gedaan aan het historisch karakter en de verkeersveiligheid, en alleen daar waar voetgangersverkeer is’.  Op de drie borden waarover het CDA zich zorgen maakt, zijn afwisselend drie soorten reclame-uitingen te zien: stilstaande  beelden,  stilstaande beelden met animatie en filmpjes.

Het CDA sluit niet uit dat er op nog meer plekken in de stad digitale reclameborden staan die in strijd zijn met de richtlijnen. De partij wil ook van het college van burgemeester en wethouders weten of het Utrecht geld gaat kosten als digitale reclame-uitingen minder mogelijkheden krijgen.

Op de borden op het Oudkerkhof, het Vredenburg en in de Lange Smeestraat wordt niet alleen door commerciële bedrijven reclame gemaakt. Projecten waarbij de gemeente een rol speelt, zoals lekkerbezigutrecht.nl en de nieuwe tram 22, komen ook langs in de boodschappencarrousel.

Het college reageert binnen enkele weken op de vragen van het CDA.

Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken
Schrijf je hier in!

Whatsapp WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip, foto of video? Stuur ze ons door op
06-52470104 of stuur een e-mail naar de redactie van AD Utrecht: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht