Volledig scherm
Het Centraal Museum in Utrecht. © Google Street View

Centraal Museum leert mbo’ers kritisch kijken en zien

Het Centraal Museum scoort met een lesprogramma dat mbo’ers in het museum krijgt en hen kritisch leert denken. Vanaf afgelopen september tot aan december bezoeken 720 mbo-studenten het museum.

En daar is Sigrid Noordijk, medewerker educatie van het Centraal Museum, maar wat blij mee: „Ik hoopte dat er veel studenten zouden komen, want het is een mooi programma.”

Het succesvolle lesprogramma Van Kijken naar Zien werd bedacht door museum Boijmans van Beuningen en ontwikkeld met uitgeverij Codename Future. Het lespakket omvat een voorbereidende les en een rondleiding in een museum die mbo-studenten uitdaagt om verder en kritischer te kijken, woorden te vinden voor wat zij zien en met elkaar in gesprek te gaan. 

Training voor docenten

Het programma is ingericht als aanvulling op het vak burgerschap dat wordt gegeven op het mbo. Na woensdag kunnen 120 docenten in het mbo, zonder dat zij zelf veel kennis hebben van kunst, leerzame kunstgesprekken aangaan met leerlingen door een training die zij vanmiddag in het Centraal Museum kregen.

„De jongeren moeten het verschil gaan voelen tussen kijken en zien”, zegt Noordijk. Dit gebeurt aan de hand van actieve opdrachten. Zo kijkt een groep naar een schilderij en beschrijft het tafereel, terwijl een andere groep dit tekent. „Dan merk je dat je heel precies moet zijn om te volgen wat een ander zegt”, aldus Noordijk.

Noordijk hoopt vooral dat de jongeren met behulp van kunst kritisch leren denken, want ‘dat heb je ook nodig in het dagelijks leven’. Met behulp van het programma hoopt ze dat de studenten een andere blik op de wereld krijgen. Ook het Fries Museum (Leeuwarden) en het Van Abbemuseum (Eindhoven) nemen de methode over. „Dat is top”, vindt Noordijk. „Het is heel verrijkend voor musea om dit verder over het land uit te rollen.”

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht