Chinese juf kan Nederlandse directheid wel waarderen

VideoNederlandse bovenbouwleerlingen zijn directer dan hun Chinese leeftijdsgenoten. Dat valt zowel de Nederlandse docent Wessel Fledderus (29) als zijn Chinese collega Sonia Hehao (45) op. De docenten namen de afgelopen jaren een kijkje in elkaars keuken.

Nadat Wessel vorig jaar naar China afreisde, is het nu de beurt aan Sonia, die sinds 21 augustus in Nederland is en op 4 oktober weer teruggaat. Woensdagmiddag geeft ze samen met Wessel een les Global Perspective (vergelijkbaar met het vroegere maatschappijleer) aan 5 vwo van het Cals College Nieuwegein. 

Ze krijgt na haar openingsvraag ‘of China in de toekomst een bedreiging voor andere landen is’ meteen een voorbeeld van de Nederlandse directheid, want een leerling legt haar het vuur na aan de schenen over de Chinese inmenging in Tibet en de in zijn ogen nog te grote verering van Mao. 

Volledig scherm
De Chinese docent Sonia stond woensdagmiddag voor de klas van 5 vwo op het Cals College in Nieuwegein. © Koen Laureij

Sonia laat zich echter niet uit het veld slaan, wijst erop dat die verering inmiddels lang zo groot niet meer is en zegt zelfs dat ze de Nederlandse directheid wel kan waarderen. Het heeft bovendien ook voordelen. Zo duurt het vanwege de Chinese gereserveerdheid soms lang in China voordat een jongen van een meisje weet dat ze verliefd op hem is, of omgekeerd. ,,Ze zullen het niet snel zeggen, ze moeten het maar uit de daden van de ander afleiden’’, zo legt ze tot grote hilariteit van de klas uit. 

Quote

Dat viel me in China ook meteen op; er is geen interactie met leerlingen zoals in Nederland

Wessel Fledderus, docent

Een groot verschil tussen de onderwijssystemen in beide landen is volgens Sonia dat in China nog altijd alles in het teken staat van de examens, die nodig zijn om te worden toegelaten tot prestigieuze universiteiten. Chinese bovenbouwleerlingen maken daarom lange dagen, luisteren in de klas aandachtig en zijn zeker het laatste jaar met niets anders bezig dan hun studie. Wessel: ,,Dat viel me in China ook meteen op; er is geen interactie met leerlingen zoals in Nederland.’’

Studie

Shildone Notkamp (16) en Lizzy van Gelder (17) uit IJsselstein en Audell de Visser (16) uit Nieuwegein moeten er niet aan denken om het leven naast school een tijdje te moeten opgeven en zich alleen aan studie te wijden. Alle drie waren ze vorig jaar in China en ze keken hun ogen uit. Lizzy: ,,Twee keer per dag gingen ze midden op de dag joggen op muziek en er werden ontspanningsoefeningen gedaan voor de ogen.’’ Naar eigen zeggen was het trio in de lessen in China rustiger dan in Nederland. Toch heeft Shildone een voorkeur voor het Nederlandse systeem: ,,Hier kun je directer zijn, is er meer interactie en leer je meer.’’

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht