Volledig scherm
Het centrum van Culemborg (archieffoto). © William Hoogteyling

Culemborgers laten bezorgservice links liggen

Inwoners van Culemborg lopen niet warm voor de gratis bezorgservice van winkeliers. Het initiatief van de Verenigde Ondernemers Culemborg (VOC) ging een jaar geleden van start, maar tot nu toe is er slechts één aankoop thuisbezorgd.

,,Het gaat niet zoals gehoopt”, zegt Raymond Rison die eens een bril moest bezorgen. Het was meteen de eerste en laatste keer dat de winkelier met de elektrische bestelbus op pad moest. En dat terwijl hij ruim een jaar geleden nog vol goede moed was.

Niet meer sjouwen

Want Culemborgers hoefden voortaan niet meer met zware boodschappentassen te sjouwen. Klanten konden voor 17.30 uur in de winkels hun aankopen doen en het dezelfde avond in huis hebben, dankzij een van de winkeliers die een rondje zou rijden met de elektrische bestelbus. Althans, dat was het plan.

Inmiddels denkt Rison wel te snappen waarom het succes uitblijft. ,,Mensen hebben het eenvoudigweg niet echt nodig.” Volgens de Culemborger doen inwoners gericht boodschappen en bedenken ze van tevoren of ze de fiets of auto moeten pakken. ,,Het gebeurt niet dat mensen met drie tassen onder de arm lopen.”

Quote

Echt shoppen zoals je vroeger deed is in Culemborg niet meer

Raymond Rison

Hij ziet het ook in zijn eigen modezaak gebeuren. ,,Mensen komen bij mij binnen, doen hun ding en gaan weer. Echt shoppen zoals je vroeger deed is in Culemborg niet meer.”

Stekker nog niet uit bezorgservice getrokken

De winkeliersvereniging heeft nog niet definitief de trekker uit de bezorgservice getrokken. Al is het de vraag hoe lang dat nog op zich laat wachten. ,,De auto staat nog steeds keurig aan de laadpaal, maar we moeten voor een andere invulling gaan zorgen”, zegt Rison. ,,Op deze manier heeft het weinig zin.”

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht