Volledig scherm
Het nieuwe fietspad langs het spoor in Schalkwijk is volgens de gemeente een belangrijke verbetering van de verkeersveiligheid.; fietsers hoeven dan niet meer over de drukke Provincialeweg. © William Hoogteyling

D66 en SGP: ‘Schalkwijk bezorgd over veiligheid fietspad langs het spoor’

Bewoners van Schalkwijk hebben nog veel vragen over de aanleg van een vrijliggend fietspad langs het spoor tussen hun dorp en het veerpontje naar Culemborg. Zij maken zich onder meer zorgen over de veiligheid.

Dat stellen de fracties van D66 en SGP in schriftelijke vragen aan burgemeester en wethouders van Houten. Zij doen dat naar aanleiding van een recent gehouden bewonersavond over dit onderwerp. ,,Daar bleek dat er nog weinig draagvlak is en dat mensen nog met veel vragen zitten,’’ aldus SGP-raadslid Wouter van den Berg. ,,Hoe veilig is het bijvoorbeeld als je straks in het donker over dat kaarsrechte pad langs het spoor moet fietsen? Is dat wel voldoende verlicht?”

Het fietspad moet lopen vanaf de Schalkwijksebrug tot aan de veerpont over de Lek. Ook de provincie Utrecht betaalt mee. Het fietspad maakt onderdeel uit van een netwerk van snelfietspaden. In dit geval betreft het een verbinding tussen De Uithof, Utrecht, Schalkwijk en Culemborg. Het pad voorziet ook in de wens van de gemeente om het recreatieve Eiland van Schalkwijk beter toegankelijk te maken voor wandelaars en fietsers.

Quote

Hoe veilig is het als je straks in het donker over dat kaarsrech­te pad langs het spoor moet fietsen? Is dat wel voldoende verlicht?

Wouter van den Berg, SGP-raadslid

Veel onduidelijkheid

Waar exact en aan welke kant langs het spoor Houten-Culemborg het fietspad moet lopen, staat nog niet vast. Dat hangt onder meer af van noodzakelijke grondaankopen. Van den Berg: ,,Ook hierover en over de vraag wanneer dat pad er dan kan komen, bestaat nog veel onduidelijkheid. De gemeente heeft achteraf een mail rondgestuurd waarin nader onderzoek wordt aangekondigd. Maar waarnaar precies en wanneer de uitkomsten van dat onderzoek te verwachten zijn, is ook niet helder.”

De gemeente Houten ziet het fietspad als een belangrijke verbetering voor de verkeersveiligheid in Schalkwijk. Nu moeten fietsers over de Provincialeweg. Dat geldt ook voor de dagelijkse stroom leerlingen naar het voortgezet onderwijs in Culemborg. Langs de Provincialeweg ligt geen vrijliggend fietspad en er wordt geregeld veel te hard gereden. Daar waar 30 kilometer de limiet is, wordt soms 80 of zelfs 100 kilometer per uur geklokt.

De gemeente hield dit jaar al twee keer een verkeersactie op deze route, om hardrijders op hun gevaarlijke verkeersgedrag te wijzen. Veel Schalkwijkers hebben bij de gemeente aangedrongen op drempels, paaltjes of wegversmallingen, zodat bestuurders worden gedwongen het gaspedaal los te laten.

Fietsbrug Culemborg

Inmiddels is ook duidelijk geworden dat het te duur is om delen van de oude boogbrug bij Vianen een tweede leven te geven als fietsbrug over de Lek in Culemborg. De gemeenteraden van Houten en Culemborg hebben anderhalf jaar geleden aangegeven graag een directe fietsverbinding over de rivier te willen. Eind vorig jaar kwam de optie in beeld om de fietspaden die in de jaren 60 aan beide zijden van de Viaanse boogbrug bevestigd zijn aan de Culemborgse spoorbrug te hangen.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht