Volledig scherm
De Oudegracht. © ANP

De Catharijnesingel is bijna af, mogen er dan weer meer bootjes komen?

De gemeente Utrecht gaat kijken of er in de toekomst weer meer bootjes over de Utrechtse wateren mogen varen. In 2007 en 2016 werden er nog limieten ingesteld voor het aantal vergunningen dat werd afgegeven voor passagiersschepen, rondvaartboten, kano’s, gondels en ander drijvend vervoer, maar dit wordt opnieuw bekeken.

De limieten werden toentertijd ingesteld vanwege ‘veiligheid, leefbaarheid en milieu’, zo valt te lezen in een brief van het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad. Op de Oudegracht is het namelijk moeilijk manoeuvreren en zijn er beperkte op- en afstapplaatsen. 

Directe aanleiding voor een heroverweging van het vergunningbeleid, is de nadere voltooiing van de Catharijnesingel. Naar verwachting loopt het laatste stukje singel -ter hoogte van Mariaplaats- rond september 2020 weer vol water, waardoor de Utrechtse binnenstad weer volledig ‘omsingeld’ is. Ook is binnen een paar jaar de Leidse Rijn weer bevaarbaar, vanaf TivoliVredenburg onder de sporen door richting Lombok. Volgens het college van burgemeester en wethouders is er om die reden mogelijk ruimte voor meer waterverkeer.

Rechterlijke uitspraken

Ook een uitspraak van de Raad van State uit 2017 in een Amsterdamse zaak over het limietenstelsel voor vergunningen, heeft invloed op het Utrechtse vergunningenbeleid. Met terugwerkende kracht is de invoering in 2007 en 2016 van een maximum op het aantal exploitatievergunningen, niet goed onderbouwd door de gemeente Utrecht. Deze onvolledige onderbouwing is namelijk in strijd met Europese regels over ondernemerschap en hoe deze zo min mogelijk te beperken. Bovendien volgt binnenkort ook nog bij de rechtbank in Utrecht een beroepszaak van een ondernemer tegen de weigering van een exploitatievergunning. 

Naast de bovengenoemde aanleidingen, heeft de gemeente Utrecht in 2018 al een onderzoek laten uitvoeren naar hoe betrokkenen op en rond de Utrechtse wateren de leefbaarheid, drukte en overlast ervaren. De exploitanten, de Kleine Boten Club Utrecht, de Wijkraad Binnenstad, de Politie, de gemeentelijke afdeling Vergunning Toezicht Handhaving (BOA’s) en 3000 inwoners van de binnenstad en daarbuiten zijn in dit onderzoek naar hun mening gevraagd.

‘Levendig en gezellig’

Hieruit bleek dat meer dan de helft van de binnenstadbewoners de Utrechtse wateren als ‘levendig en gezellig’ typeert en dat meer dan de helft van alle ondervraagden een beperkte geldigheidsduur van de vergunning zelfs ‘onacceptabel’ vindt. Het onderzoek van onderzoeksbureau Desan geeft echter op een aantal andere belangrijke vragen geen antwoord, dus gaat de gemeente Utrecht op korte termijn een extra onderzoek laten verrichten.

In afwachting van dit onderzoek en de uitspraak in de beroepszaak van een Utrechtse ondernemer, verwacht het college van b en w in de tweede helft van 2019 meer duidelijkheid aan de gemeenteraad te kunnen geven over een mogelijke wijziging in het vergunningenbeleid op de Utrechtse wateren.

✉ Elke ochtend up-to-date met het laatste nieuws uit Utrecht & omstreken?
Schrijf je hier in!

 WhatsApp ons!

Heb jij een nieuwstip of opmerking? Stuur ons een bericht op 06-52470104 of stuur een email naar: un.stad@ad.nl

Of ga naar de site van Whatsapp en stuur daar je bericht door.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht