De facelift van de Middentunnel van Utrecht Centraal is bijna af

VideoWie door de opgekalefaterde Middentunnel van station Utrecht Centraal loopt herkent in weinig meer het oude stinkhol van weleer. Alle muren zijn strak afgewerkt, de vloer idem dito en het plafond heeft een geluidsdempende laag. Denderende treinen hoor je nauwelijks meer.

Maandagmorgen vanaf 6.30 uur, als de spits weer drukker gaat worden omdat de schoolvakanties erop zitten, krijgen de reizigers te zien hoe hun oude looproute in een nieuw jasje eruitziet. ,,De oude tunnel was vooral een lappendeken,’’ zegt Huub Steggehuis. ,,Omdat er in de loop der jaren steeds een stukje bij kwam als er nieuwe perrons werden geopend, verschilden de materialen en bouwstijlen. De opknapbeurt was noodzaak, omdat de oude tunnel lekte en stonk.’’

Hal

Terwijl bouwvakkers de laatste kitwerkzaamheden verrichten, laat de projectleider van ProRail alvast zien wat er is veranderd. De tunnel – een soort van snelroute onder de stationshal, die alle perrons verbindt – heeft strakke grijze wanden en oogt veel lichter dan de oude. ,,We hebben gekozen voor eenvoud en eenheid. Waarbij ook is getracht de uitstraling niet koud en kil te maken. 20 procent van de muurtegels is van ruw materiaal, wat zorgt voor een warme uitstraling.’’

Bij de metamorfose van de tunnel is 1200 vierkante meter natuursteen gelegd, 1300 vierkante meter aan wanden van hetzelfde materiaal aangebracht en 1000 vierkant meter aluminium gebruikt in de vorm van plafondschrootjes. Er zijn 235 LED lichtarmaturen geplaatst en voor de bekabeling van licht, omroepinstallaties en camera’s is 2500 meter aan kabels getrokken.

Quote

Wie thuis verbouwt, herkent het: je kunt nog zo strak plannen, er blijven altijd losse eindjes

Huub Steggehuis, projectleider Pro Rail

Details

Is alles af? Nee, zegt Steggehuis eerlijk. ,,Wie thuis verbouwd zal het herkennen: Je kunt alles nog zo strak plannen, er blijven altijd losse eindjes over. Thuis zijn dat meestal de plintjes, hier ontbreken ook nog details.’’ 

Zoals de leuningen op de trappen naar de perrons bijvoorbeeld. Daar hangen nog altijd de oude exemplaren. ,,De nieuwe zijn besteld, maar er zit levertijd op. Bij het tramgedeelte kwamen ze al een jaar later dan gepland, hier duurt het ook nog even. Ze worden in Engeland gemaakt. Omdat alle leuningen afwijken van elkaar, en dus uniek zijn, is er een hele productielijn opgezet. Dat vergt tijd. Maar als ze af zijn hangen er mooie leuningen van roestvrij staal met zwarte ‘druppels’ erop. Echte eyecatchers. Maar ze moeten vooral voor veiligheid zorgen’’, benadrukt hij. 

Vluchtroutes

Richting de heropening van de Middentunnel – die toevallig samenvalt met de gedeeltelijke afsluiting van de in te korten Noordertunnel omdat het eerstgenoemde project vertraagd is – ontstond er in de Utrechte politiek discussie of het aantal vluchtwegen rond Utrecht Centraal op orde is. Maar volgens Steggehuis zijn de tunnels helemaal niet bedoeld als vluchtroute. ,,Bij een calamiteit op het station of op één van de perrons is het laatste wat je doet mensen een tunnel insturen. Vluchtroutes lopen via de hal naar het station of de kopse kanten van de perrons.’’

Wel fungeert de Middentunnel als vluchtroute uit de fietsenstalling aan de centrumzijde, zodat gebruikers zo rap en veilig mogelijk weg kunnen komen als dat nodig zou zijn, stellen de gemeente Utrecht en ProRail.

Opvallend genoeg is de Middentunnel niet uitgerust met een sprinklerinstallatie. Steggehuis: ,,Niet nodig. Dat is bij de fietsenstalling ook niet zo. Het zijn geen verblijfsgebouwen, maar passantenruimtes. Daar is een sprinkler niet noodzakelijk. Er geldt andere regelgeving voor.’’

Geringe hoogte

Wat niet kon worden veranderd is de relatief geringe hoogte van de Middentunnel. Nadelig voor mensen van boven de twee meter. Steggehuis: ,,De tunnel was 2,30 en is 2,30 meter. Daar viel niets aan te doen. Alleen op het laagste stuk, van 2,25 meter, hebben we een paar millimeter extra hoogte gecreëerd.’’ Dat is het gedeelte waar de draagkracht onder de oude tegelvloeren onvoldoende bleek. Dat was ook de reden dat de opening van de tunnel twee maanden vertraging opliep. ,,Maar het was ook een geluk bij een ongeluk. Zo konden we iets ruimte winnen qua hoogte toen er een nieuwe vloer in moest worden gelegd.’’ 

Volledig scherm
Bouwvakkers verrichten de laatste kitwerkzaamheden aan de Middentunnel die maandag weer opengaat voor publiek. © Foto Ruud Voest

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht