Het nieuwe station Driebergen-Zeist.
Volledig scherm
Het nieuwe station Driebergen-Zeist. © William Hoogteyling

De trein stopt weer op (vernieuwd) station Driebergen-Zeist

Na negen treinloze dagen reed vanochtend om 06.01 uur weer een trein station Driebergen-Zeist binnen. Ondanks storm en regen is het werk aan het station op tijd afgerond.

Station Driebergen-Zeist onderging de afgelopen drie jaar een ware metamorfose. Het aantal sporen werd verdubbeld van twee naar vier. Een nieuw busstation is aangelegd en onder het treinstation is een stalling voor drieduizend fietsers gekomen. 

Volgens spoorbeheerder ProRail past het nieuwe station goed in de bosrijke omgeving. ,,We hebben diverse duurzaamheidsmaatregelen genomen, zoals het plaatsen van zonnepanelen op de perronkappen. Door de vele bomen die zijn geplant, heeft het nieuwe station bovendien een groene uitstraling.’’

Door de spoorverdubbeling kunnen intercity’s, die niet in Driebergen-Zeist stoppen, sprinters inhalen. Zo kunnen de komende jaren meer treinen rijden op het traject Schiphol-Nijmegen, aldus ProRail.

Weersomstandigheden

Voor de laatste grote werkzaamheden moest het treinverkeer worden stilgelegd. Tussen zaterdag 22 februari en zondag 1 maart reden geen treinen rond Driebergen-Zeist. De weersomstandigheden waaronder medewerkers van aannemer BAM en ProRail aan de slag moesten, waren bij vlagen zwaar. 

,,Op zondag 23 februari was de storm op zijn hoogtepunt en leek het erop dat we helemaal niet konden werken’’, zegt bouwmanager Albert Hazeleger van ProRail. ,,Daarom hebben we een flink deel van de werkzaamheden naar voren gehaald en in de nacht van zaterdag op zondag al uitgevoerd.’’

Tot het eind van maart voeren de aannemer en ProRail nog (kleine) afrondende werkzaamheden aan het station uit.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht