Volledig scherm
Astrid van Maarseveen © Koen Laureij

De verkeerstuin in Utrecht gaat weer open

De zo gewenste doorstart van de gesloten verkeerstuin Utrecht gaat door. Eind oktober gaat het verkeersspeelpark weer op volle toeren draaien.

Quote

We willen op maandag, woensdag en zaterdag opengaan. Op donderdag kunnen allochtonen en vluchtelingen het gesloten parcours gebruiken voor fietslessen

Astrid van Maarsseveen

In de verkeerstuin kregen kinderen sinds 1963 verkeersles. Het doek viel vorig najaar, nadat de gemeente besloot de subsidiekraan dicht te draaien.

Astrid van Maarseveen, oud-voorzitter van de wijkraad Zuidwest en nu betrokken bij de initiatiefgroep voor de doorstart, is blij dat het gaat lukken. ,,Met hulp van fondsen en stichtingen komen we een heel eind. De huurovereenkomst met de gemeente moet nog getekend worden.''

Horecagelegenheid
De 'nieuwe' verkeerstuin wil zich meer gaan richten op kinderen vanaf drie jaar én ouderen. Voorheen richtte de verkeerstuin zich op kinderen uit groep 7 en 8. Ook moet er een horecagelegenheid komen. ,,Het enige wat we nog missen is fietsjes en skeltertjes. Voor de horeca zoeken we nog parasols, stoeltjes en tafeltjes. Als er bedrijven zijn die ons daarin willen sponsoren, dan doen we ook wat terug, bijvoorbeeld de organisatie van een bedrijfsuitje.''

De verkeerstuin zit bij de acht finalisten van het Rabostimuleringsfonds XL. Het fonds heeft 100.000 euro te verdelen over uiteindelijk drie winnaars. ,,Op 1 november horen we of we daarbij zitten'', zegt Van Maarseveen. ,,Dat zou heel erg welkom zijn, want elke cent is er een, maar als we niet winnen gaat de verkeerstuin ook door. Als we wel bij de winnaars horen, kunnen we sneller onze ambities uitbouwen.''

Kinderfeestjes
Zo wil Van Maarseveen, die onder meer samenwerkt met Hans Pijls van Food for Good, ook kinderfeestjes en workshops gaan organiseren. Senioren uit de nabijgelegen zorgcentra kunnen er rollator- of scootmobielles krijgen. ,,We willen op maandag, woensdag en zaterdag opengaan. Op donderdag kunnen allochtonen en vluchtelingen het gesloten parcours gebruiken voor fietslessen.''

Het is niet de bedoeling entree te heffen. Inkomsten moeten komen uit de horeca, de verhuur van de verkeerstuin voor evenementen en voor de rollator-, scootmobiel- en fietslessen. Ook vraagt de verkeerstuin een bijdrage voor het gebruik van trapauto's en fietsjes. ,,Wat ook scheelt is dat we met vrijwilligers werken en zelf het onderhoud doen in samenwerking met zorgorganisatie Reinearde.''

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht