Volledig scherm
De Uithoflijn, zoals die in 2018 zou moeten gaan rijden. De ingebruikname levert opnieuw vertraging op. © BRU

Deel gemeenteraad Utrecht wil snel openheid geven over financiële gevolgen Uithoflijn

De gemeenteraad van Utrecht wordt donderdagmiddag tijdens een geheime vergadering uitgebreid geïnformeerd door het college over de tientallen miljoenen euro’s die extra nodig zijn voor de aanleg van de Uithoflijn. Enkele fracties zullen dit moment ook aangrijpen om de wethouder(s) te vragen zo snel mogelijk de financiële gevolgen openbaar te maken; in ieder geval vóór de gemeenteraadsverkiezingen.

Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof (VVD) vroeg Provinciale Staten deze week om een extra krediet van 30 miljoen euro voor de Uithoflijn om verdere vertraging van de aanleg te voorkomen. Volgens ingewijden vallen de meerkosten echter nog ‘vele malen hoger’ uit dan het nu openbaar gemaakte bedrag van 30 miljoen. Ook de gemeente moet volgens bronnen fors meer gaan bijdragen.

De Utrechtse raadsleden zijn voor de kerst geïnformeerd over de meerkosten. Donderdagmiddag krijgen zij tijdens een geheime vergadering op het stadhuis een uitgebreidere toelichting op die bedragen. Ook wordt er gesproken over de planning van het project, dat al meerdere keren vertraging heeft opgelopen. De uitgestelde datum van 2018 wordt niet gehaald.

Grote zorgen

Enkele partijen willen dat de informatie zo snel mogelijk naar buiten komt. Volgens PvdA-raadslid Ruben Post ‘heeft iedereen er recht op om te weten hoe het zit’. ,,Wij hebben er al eerder op aangedrongen dat de informatie over de planning en de financiële gevolgen openbaar moet. Wij hebben grote zorgen over het uitstel. Iedereen heeft recht op die duidelijkheid.’’

Het CDA, de SP en Stadsbelang Utrecht denken er ook zo over, mede omdat de provincie al wel met bedragen in de openbaarheid is getreden. Ook coalitiepartijen D66, GroenLinks en VVD willen dat de informatie het liefst zo snel mogelijk wordt gedeeld met de buitenwereld, mits dat niet de onderhandelingspositie van de gemeente met de uitvoerder schaadt. 

Akkoord

In een brief van Verbeek aan de staten staat dat de provincie nog met de gemeente in gesprek is over de kostenverdeling. Ook de gemeente zegt ‘dat er nog wordt gewerkt aan het financiële plaatje’. Ingewijden hebben echter gemeld dat er al een akkoord is over de kostenverdeling tussen de twee overheden.

De totale kosten, die gezamenlijk worden gedragen door provincie en de gemeente, zouden oorspronkelijk 323,5 miljoen euro bedragen (plus een bijdrage van 100 miljoen euro van het rijk). In een eerdere overeenkomst is tussen de overheden een financiële verdeelsleutel afgesproken van 76 procent voor de provincie en 24 procent voor de gemeente.

Roet in het eten

Afgelopen zomer werd duidelijk dat de ingebruikname van de Uithoflijn, die moet gaan rijden tussen het centraal station en de Uithof, opnieuw vertraging zou oplopen. Die wordt onder meer veroorzaakt door de vele bouwprojecten in het stationsgebied. Met name de verbouwingen rondom Hoog Catharijne, zoals de fietsenstalling, het dak boven het Stationsplein en de aansluitingen op de OV-Terminal gooien roet in het eten.

Bij de geheime bijeenkomst zal donderdag in ieder geval verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) aanwezig zijn en waarschijnlijk ook D66-wethouder Victor Everhardt (stationsgebied). Mogelijk schuift ook de D66-wethouder van financiën aan, Jeroen Kreijkamp.  

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht