Volledig scherm
PREMIUM
© Marco de Swart

Die slogan is dan ook een meesterzet

ColumnIn De Familie Doorzon, de klassieke stripreeks van AD-cartoonist Gerrit de Jager, verzint het disfunctionele gezin dat de hoofdrol speelt een, zoals dat heet, 'innovatief nieuw retailconcept': een kapsalon gecombineerd met een bordeel. Knippen & wippen. De naam van dit gouden middenstands-ei: Haircut 2000.

De naam is een verwijzing naar het Britse bandje Haircut 100, dat begin jaren 80 een paar hitjes had. Die staan geen van alle in de Top 2000, dus je vermoedt dat alleen grijs geworden new wavers die grap nog snappen.

Maar sommige geintjes overstijgen de generaties, zo blijkt. Want gisteren won de Utrechtse kapper - excuus: barbershop - Local Heroes de prijs voor de slechtste bedrijfsslogan van het jaar. De leus 'zit je haircut' werd uit een shortlist van tien tot allerslechtste uitgeroepen. Local Heroes mag zich daarmee de trotse winnaar van De Blauwe Tegel 2016 noemen. Waarvoor hulde, bloemen en felicitaties. 

Aanloop
Local Heroes is een piepklein kapperszaakje aan het Vredenburg. Als haastige fietsforens op weg naar het station peddel je er gemakkelijk aan voorbij. Veel spontane aanloop zullen ze er niet hebben. Daarbij moet de concurrentie voor barbiers moordend zijn. Naar een gewone herenkapper moet je met een lampje zoeken, maar op iedere straathoek zit inmiddels een zaakje waar de hipster z'n snor kan laten bijpunten of zijn jaren-'40-kapsel kan laten 'uitbeffen', zoals Koot & Bie dat ten tijde van Haircut 100/2000 zo treffend formuleerden.

En om mogelijke verwarring te ontzenuwen: voor knippen en wippen kan je bij Local Heroes niet terecht. De klanten moeten zich er tevreden stellen met 'haircuts & shaves', wat modern kapperslatijn is voor knippen en scheren. Kortom, het moet lastig genoeg zijn het gefriseerde hoofd boven water te houden. 

Die slogan is dan ook een meesterzet, een schoolvoorbeeld van effectieve micromarketing. Dankzij die Seth Gaaikemaiaanse woordgrap heeft Local Heroes meer naamsbekendheid dan ze ooit hadden durven dromen. Ik neem aan dat die Blauwe Tegel een prominente plek in de zaak krijgt.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht