Volledig scherm
Reizigers op station Utrecht Centraal. © ANP

Dit wist je vast nog niet over Utrecht Centraal

indebuurtEen heleboel dingen weet je vast al over Utrecht Centraal, zoals dat er treinen rijden (ha-ha) en dat ons station het allergrootste van Nederland is (er stappen iedere werkdag zo'n 186.000 mensen in en uit op Utrecht CS!). Maar er zijn ook genoeg grappige feitjes en bizarre weetjes te vertellen over het station die je misschien nog níet wist.

1. Op een kerkhof

Volledig scherm
Het Centraal Station in 1845. © Foto: Het Utrechts Archief

In 1843 werd het allereerste station in Utrecht gebouwd. Het stond ongeveer op dezelfde plek als het huidige Centraal Station, maar was natuurlijk een stuk kleiner. Het stuk grond dat de gemeente destijds aanwees voor de bouw van het station, was een kerkhof voor 'misdadigers en zelfmoordenaars'. Best een beetje luguber, vinden wij...

2. Centraal Station in de as

Op 17 december 1938 woedde een hevige brand in het Centraal Station van Utrecht die het hele station in de as legde. Een heftige gebeurtenis natuurlijk, maar het had ook een voordeel: na de brand kon er een nieuw, modern station gebouwd worden.

3. Verdwenen icoon

Volledig scherm
© Foto: ANP

Iedereen heeft er weleens afgesproken: onder het grote blauwe bord op Utrecht Centraal. In 2011 verdween het informatiebord met ratelende lamellen uit de stationshal. Huilen, voor sommige mensen, want het bord was een echt Utrechts icoon. Heb je je ooit afgevraagd waar het blauwe bord gebleven is? Wij weten het! Je kunt het verdwenen bord bewonderen in het Spoorwegmuseum in Utrecht,

P.S.: Goed nieuws: dit jaar krijgt het station weer een enorm bord met de actuele reisinformatie op een centrale plek. Wél in een hip, digitaal jasje.

4. Achtergebleven hoogwerker

Volledig scherm
© Angeliek de Jonge

Wist je dat er een geadopteerde hoogwerker staat op Utrecht Centraal? Ja, dus! Bijna anderhalf jaar lang stond de blauwe hoogwerker verloren in de stationshal van Utrecht Centraal. Na de verbouwing van het station was hij daar per ongeluk achtergelaten, en hem weghalen ging niet zomaar. Maar wat bleek: het gevaarte was eigenlijk best wel handig. En dus besloot de NS het voertuig te ‘adopteren’. Inmiddels heeft de hoogwerker een nieuw plekje in een loods vlakbij de ingang van het station én een nieuwe naam: Uppie.

5. Het mysterie van spoor 6

Is het je weleens opgevallen dat er een aantal sporen mist op Utrecht Centraal? Zo is er geen spoor 6 en ontbreken ook de sporen 10 en 13. Hoe dat kan? Nou, perrons krijgen de nummers van de sporen waar ze aan liggen. Alle sporen hebben dus een eigen nummer, maar niet alle sporen liggen aan een perron. Spoor 10 en 13 bestaat dus wel, maar liggen niet aan een perron. Het zijn van die sporen waarop je weleens goederentreinen langs ziet denderen. Spoor 6 heeft een eigen verhaal, want dat hele spoor bestaat niet meer. Het spoor is jaren geleden verwijderd 'omdat het in de weg lag.' Omdat de andere sporen al genummerd waren, hebben ze de oude spoortelling aangehouden. En dat is altijd zo gebleven!

6. Utrecht Centraal in cijfers

Volledig scherm
© ANP

Tot slot nog een paar cijfers over Utrecht Centraal, leuk om er tijdens een feestje of borrel even in te gooien! Want wist je dat...

- Er elk jaar 88 miljoen reizigers op ons station aankomen of vertrekken?

- Het nieuwe station zo'n 420 miljoen euro heeft gekost?

- Er 900 treinen per dag over Utrecht Centraal rijden?

- Er 14 liften zijn op het station?

- En 19 roltrappen...?



Dit artikel wordt je aangeboden door indebuurt Utrecht

Lees ook:
Utrecht heeft er een nieuw stadspark bij: ontdek Park 6 in TivoliVredenburg (gesponsord)

Ontdek meer over leuke hotspots, eten, drinken, uitgaan, wonen en winkelen in Utrecht op indebuurt Utrecht.

Bekijk ook:
De leukste vacatures in Utrecht De beste aanbiedingen in Utrecht

indebuurt

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht

poll

Snorfietsers op de rijbaan...dat is vragen om ongelukken

Snorfietsers op de rijbaan...dat is vragen om ongelukken

  • Mee eens (83%)
  • Niet mee eens (17%)
3624 stemmen