Volledig scherm
PREMIUM
Het herstel van de Utrechtse kademuren is ernstig onderschat, waardoor het geheel veel duurder uitvalt dan eerder geraamd. © Angeliek de Jonge

Dit wordt hét nieuwe hoofdpijndossier in Utrecht: herstel kademuren nog duurder dan de Domtoren

Het herstel van de wal- en kluismuren in de Utrechtse binnenstad is duurder dan de restauratie van de Domtoren en ingewikkelder dan de aanleg van de tramlijn naar de Uithof.  Het hoofdpijndossier staat donderdag op de agenda van de gemeenteraad. Vijf vragen over het miljoenen verslindende project. 

1 Wat behelst het project wal- en kluismuren?

In de late 12de eeuw is een Utrechtse handelaar het zat. Het lossen van zijn schepen aan de laaggelegen kade (werf) van de Oudegracht is zwaar en omslachtig. Arbeiders sjouwen wijn, lakens, vis, graan, groente, fruit, hout en turf naar boven en vervolgens aan de andere kant van de straat via een trap weer naar beneden om in de kelder (kluis) van zijn grachtenpand op te slaan. De handelaar besluit een tunnel te graven vanaf de werf naar zijn huiskelder. 

Zijn idee vindt op grote schaal navolging. Tussen 1200 en 1500 ontstaan ruim zevenhonderd werfkelders aan de Utrechtse grachten. Op plekken waar de gracht te smal is voor een werf, grenzen de opslagruimten aan het grachtwater. In de werfkelders wordt vandaag de dag gewoond en gewerkt. In meerdere kelders zijn restaurants ondergebracht. Andere voormalige opslagruimten doen dienst als atelier.

In 2006 blijkt dat de eeuwenoude fundering van de muren in slechte staat is. De houten palen onder water waarop de muren staan, zijn aangetast door schimmel en grotendeels verrot. Verzakking van de wal- en kluismuren dreigt. De eerste scheuren zijn al zichtbaar. De gemeente kan niet anders dan beginnen met groot onderhoud. Doel van het project is de fundering en muren zo te herstellen dat ze weer 100 jaar mee kunnen.

Volledig scherm
Een historisch beeld. Volop bedrijvigheid op de Utrechtse werven. © Het Utrechts Archief

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht