Volledig scherm
De Uithoflijn, zoals die in 2018 zou moeten gaan rijden. © BRU

Doembeeld: trams Uithoflijn terug naar fabriek

De kans is klein, maar het is niet uitgesloten dat er andere trams voor de Uithoflijn moeten komen als ze op De Uithof gevoelige apparatuur ontregelen met hun elektro-magnetische straling. Dat liet de Utrechtse verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) zich vorige maand ontvallen in een geheime commissievergadering van de gemeenteraad.

Er zijn nu nog geen aanwijzingen voor, maar de wethouder benoemde het wel toen gemeenteraadsleden haar vorige maand vroegen naar de mogelijkheid dat er nog meer geld bij de Uithoflijn moet dan de 84 miljoen die het project eind vorige maand tekortkwam.

Van Hooijdonk laat nu via een woordvoerder weten dat de kans zeer klein is dat de trams terug moeten. Mochten zich problemen voordoen, dan worden de trams of trambaan aangepast.

Maatregelen

Quote

De vraag is of het hierbij blijft. We zien vaker de kosten in stappen oplopen

Hoogleraar Bert van Wee

Ook de provincie Utrecht laat weten dat de kans op negatief effect van de trams op bestralingsapparatuur, van het UMC uiterst klein is. ,,Maar mocht dit probleem zich wel voordoen, dan zijn maatregelen zoals niet optrekken maar uitrollen of geen twee trams tegelijk op zo'n stuk denkbaar. Dat kan wel effect op de dienstregeling hebben. Als dat geen soelaas biedt, kunnen de tramstellen worden uitgerust met accu's. Ze zijn daarop voorbereid. In dat geval is de vertraging ongeveer één jaar extra", aldus woordvoerder Ton Melgers van de provincie Utrecht.

Woorvoerder Eric Trinthamer van het UMC zegt dat tot nu toe van de testritten geen invloed op de apparatuur bekend is, maar erkent ook dat de gevoelige radiologie-afdeling tijdens de nachtelijke proefritten van de tram gesloten is. ,,Er is uitgebreid onderzoek naar gedaan, bij de nieuwbouw van de radiologie-afdeling is rekening gehouden met de tram, maar: 'the proof of the pudding is in the eating'.

Half miljoen

Eind januari werd duidelijk dat de kosten van het project, tien jaar geleden nog ingeschat op 393 miljoen euro, inmiddels het half miljard bijna overstijgt.

Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid en verbonden aan TU Delft waarschuwt voor het verder oplopen van de kosten. ,,De vraag is of het hierbij blijft. We zien vaker de kosten in stappen oplopen."

Van Wee noemt de overschrijding van ruim 22 procent 'bovengemiddeld'. Volgens hem lopen bij 55 procent van dergelijke projecten de kosten uit de hand, gemiddeld met 15 tot 18 procent. ,,De Uithoflijn is een relatief complex project, omdat ze door bewoond gebied gaat. Die lopen vaker uit op kostenoverschrijdingen", aldus Van Wee.

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht