De rotonde in Leersum.
Volledig scherm
De rotonde in Leersum. © William Hoogteyling

Drie veilige varianten voor rotonde Donderberg in Leersum

Na een onderzoek naar de veiligheid bij de Donderberg-rotonde in Leersum zijn drie varianten gepresenteerd. De verkeersdruk op een belangrijke uitvalsweg naar de rijksweg A12 wordt steeds groter. Daarom wil de provincie graag een zogeheten bypass aanleggen, maar dat stuit op bezwaar van inwoners van Leersum. Gedeputeerde Arne Schaddelee zal mogelijk niet eerder dan in 2021 een besluit nemen.

Veel jonge fietsers maken in de vroege ochtend gebruik van de rotonde op weg naar middelbare scholen in Doorn en Driebergen. De scholieren moeten nu een drukke weg oversteken. De situatie is volgens de onderzoekers niet onveilig, maar wordt als onveilig ervaren. In mei 2018 overhandigden leerlingen van groep 8 van de Daltonschool Meander in Leersum een petitie voor een veilige rotonde aan oud-gedeputeerde Dennis Straat. Het Dorpsnetwerk Leersum haalde 618 handtekeningen op om de rotonde veiliger te maken.

Sinds de eerste ideeën voor een bypass was de wens van met name de ouders van de scholieren de aanleg van een fietstunnel. In 2011 werd besloten om die bypass bij de rotonde aan te leggen voor een betere doorstroming van het busvervoer richting station Driebergen-Zeist. Nu, acht jaar later, is het verkeersbeeld zo gewijzigd dat opnieuw is beoordeeld of de bypass nog wel voldoet of dat er andere maatregelen nodig zijn.   

 ,,De bypass zoals ontworpen in 2011 is geen oplossing voor de huidige problematiek”, aldus de rapportage. ,,Een bypass kan de huidige verkeersdruk niet verwerken en zal met name in de avondspits de wachtrijen niet kunnen oplossen. Daarnaast bevat het ontwerp met de bypass een fietsoversteek waarbij fietsers drie oversteken moeten maken en geen voorrang meer hebben. De rotonde met bypass is daarmee nadelig voor het fietsverkeer.”

Drie varianten

Uit het onderzoek komen drie veilige varianten: verkeerslichten bij de fietsoversteken, verkeerslichten in combinatie met een fietstunnel en een turborotonde met fietstunnel. Wanneer de keuze wordt gemaakt hangt af van de snelfietsroute Utrecht-Veenendaal. Die route zal waarschijnlijk over de rotonde bij de Donderberg lopen.

 ,,De besluitvorming rondom de snelfietsroute Utrecht-Veenendaal heeft een grote invloed op de keuzes die gemaakt kunnen worden op kruispunt Donderberg”, aldus Schaddelee. ,,Daarom wacht ik met een besluit over de toekomstige vormgeving van de rotonde Donderberg totdat de besluitvorming over het tracé van snelfietsroute Utrecht-Veenendaal verder gevorderd is. Dit is uiterlijk in het eerste kwartaal van 2021.”

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht