Duurzaam wachten op de bus: ‘Groene bushokjes maken het verschil’
,,Ook met bushokjes kun je het verschil maken’’. Dat zei wethouder Kees Diepeveen vanmorgen tijdens de officiële opening van het eerste groene bushokje aan de Carnegiedreef in de wijk Overvecht. Daarna trok Diepeveen zijn handschoenen aan, stapte op de werktrap en plaatste het laatste plantje op het dak van het bushokje.
Delen per e-mail
De nieuwe bushokjes zijn onderdeel van duurzame stedenbouw. De hokjes hebben een dak van sedum. Dit zijn vetplantjes die de lucht filteren, wat bijdraagt aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Verder kan je tijdens het wachten op de bus zitten op een bankje van bamboe en zijn de bushokjes voorzien van ledverlichting.
,,Naast het groene dak en het bamboebankje is de bodemplaat ook gemaakt van gerecycled beton’’, zegt Maurice Prijs, projectleider van de vergroening van bushokjes. ,,Daarnaast rijdt het bedrijf dat de groene bushokjes neerzet ook in elektrische busjes’’, voegt Diepeveen toe. ,,Het totale project is ingericht op duurzaamheid.
Volledig zelfvoorzienend
Naast de bushokjes met een sedumdak hebben we ook honderd bushokjes met zonnepanelen, zegt Diepeveen. ,,Deze bushokjes zijn volledig zelfvoorzienend.’’ De wethouder van Overvecht vond het een leuk en toepasselijk idee om het bushokje in zijn wijk als eerste te openen. Het is de bedoeling dat alle bushokjes in Utrecht tussen maart en juni worden vervangen. In totaal zijn dit er ongeveer vijfhonderd.
Zonnepanelen werken volgens de wethouder niet goed op een dak van asfalt. Omdat het dak in de zomer veel te warm wordt, kunnen de zonnepanelen minder goed elektriciteit produceren. De groene plantjes zorgen ervoor dat het dak koel blijft in de zomer, waardoor de zonnepanelen optimaal kunnen werken.
De bushokjes zijn in z'n geheel gemaakt en vervoerd vanuit België, legt onderhoudsmonteur Huseyin Ipek uit. ,,We hebben hier zelf de glasplaat erin gezet. Verder heeft ieder bushokje zijn eigen kenmerk, een nummer waardoor we elk bushokje terug kunnen vinden als er iets gerepareerd moet worden.’’
Ipek en zijn collega's blijven na de plaatsing van de bushokjes de plantjes onderhouden. ,,We hebben een enorme watertank in de bus staan, iedere twee weken maken we een rondje langs de bushokjes.’’
Duurzame stad
De gemeente Utrecht is al langer bezig om de stad duurzamer te maken. Naast alleen een groen dak op de bushokjes stimuleren ze ook de aanleg van een groen dak op een woning of gebouw door middel van het verlenen van subsidie aan de inwoners van Utrecht.
Verder is de gemeente druk bezig om de hoeveelheid zonnepanelen uit te breiden. ,,Ons doel is dat in 2025 twintig procent van de daken bedekt is met zonnepanelen’’, aldus Matthijs Keuning, woordvoerder van de gemeente Utrecht.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
D66-fractievoorzitter Jony Ferket gaat geen strijd aan voor lijsttrekkerschap en stopt in 2022 als raadslid
Fractievoorzitter Jony Ferket gaat geen strijd aan met collega-raadslid Ellen Bijsterbosch om het leiderschap van D66 in Utrecht. Na de volgende gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022 stopt ze als raadslid. ‘Het komend jaar blijf ik met veel energie fractievoorzitter, maar na acht jaar raadslid is het tijd voor anderen om op te staan.’ -
PREMIUM
Surinamers redden tuinders in het Westland: ‘Alsof ik weer even in de Amazone ben’
Toen tuinder Aad van der Kruk weg moest op zijn vaste stek en een nieuw bedrijf moest opstarten, besloot hij zijn kas te verhuren aan stedelingen. Zijn moestuintjes onder glas zijn populair, vooral in de Surinaamse gemeenschap. ‘Alsof ik weer even in de Amazone ben'. -
PREMIUM
video Avondklok gevoelig? Valt wel mee, zeggen deze Utrechters. ‘Maar ik wil graag m'n vrienden blijven zien’
Een avondklok, hoe vervelend is dat? En overtreden Utrechters zélf de coronaregels wel eens? Het AD ging de straat op en peilde de stemming onder het bollendak bij station Utrecht Centraal. ‘Soms heb je van die momenten dat het even niet gaat om afstand te houden.’ -
PREMIUM
Utrecht protesteerde fel tegen dempen van singel: een protestmars met pop aan de schandpaal en leuzen
Afgelopen zaterdag publiceerde deze krant een artikel over Feuchtinger, de Duitse verkeerskundige die in 1959 het plan presenteerde de singels volledig te dempen. Onlangs werd bekend dat hij in de oorlog leiding gaf aan een bouwmaatschappij voor nazi-Duitsland. -
PREMIUM
Omwonenden starten petitie: ‘Geen asielzoekerscentrum in Leerdam’
Omwonenden van de Parallelweg in Leerdam zijn online een petitie gestart, waarin ze aangeven geen asielzoekerscentrum te willen tussen de Parallelweg en de Bruininxdeelsekade in de stad. ‘Kunnen onze kinderen straks nog wel veilig sporten op het Glaspark?’
-
VIDEO / RIJ-IMPRESSIE Eindelijk weer iets te kiezen: de Citroën (ë)C4 is prettig anders
In een wereld die vooral gedomineerd wordt door rationele keuzes, moet je opvallen om een rol van betekenis te spelen. Met de nieuwe C4, die meteen ook als elektrische ëC4 beschikbaar komt, heeft Citroën die ‘kunst van het anders zijn’ weer als vanouds in de vingers. -
Welke televisie past het best bij jou?
De ene tv-kijker is de andere niet: niet alleen maakt het uit waar de televisie komt te staan, ook wat zich precies op het scherm afspeelt is van belang om de juiste keuze te maken. We bekeken de interessantste tv’s per ‘type’ gebruiker. -
PREMIUM
‘Raad van State moet om advies vragen voordat ze besluit neemt over verbreding A27 bij Amelisweerd’
De Raad van State moet, alvorens ze een oordeel velt, een onafhankelijk advies inwinnen over de verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Dat stellen acht organisaties die gezamenlijk de plannen van verkeersminister Van Nieuwenhuizen (VVD) aanvechten.
In samenwerking met indebuurt Utrecht