Volledig scherm
Directeur Marten Foppen; 'Voor de zomer is de verbouwing klaar.' © Ruud Voest

Dwalen door de schatkamer van 't Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum staat dit voorjaar een ingrijpende verbouwing te wachten. In de centrale hal waar nu treinstellen staan, komt een aantal 'iconische' treinen uit het Nederlandse personenvervoer. ,,Dit wordt de schatkamer van het Spoorwegmuseum,'' zegt directeur Marten Foppen.

Ondanks een recordaantal bezoekers van meer dan 420.000 in het afgelopen jaar, zit het Spoorwegmuseum niet stil. ,,We moeten de beste van de klas blijven,'' zegt de vorig jaar aangetreden directeur Marten Foppen (40), opvolger van de succesvolle Paul van Vlijmen. 'Change is the law of live', haalt hij oud-president John F. Kennedy aan.

Volledig scherm
Houten Rijtuig Plan E. © Spoorwegmuseum

Foppen heeft de ambitie om jaarlijks 500.000 bezoekers naar het museum te trekken. De verbouwing die dit voorjaar op stapel staat, moet daaraan bijdragen. Wereld 4, de ruimte in de centrale hal waar dicht op elkaar treinstellen en locomotieven staan, wordt heringericht. Ook de ernaast liggende horeca gaat op de schop. ,,Voor de zomer is het klaar,'' belooft de oud-directeur van Dolfinarium Harderwijk.

Erepodium
Wereld 4 moet 'het erepodium' van het grootste museum van Utrecht worden. De huidige inrichting is te statisch, bezoekers spenderen er maar weinig tijd. Dat moet veranderen. De topstukken van het personenvervoer over het Nederlandse spoor worden er tentoongesteld.

Volledig scherm
De bekende groene 'Hondekop' oftewel Mat'54. © Spoorwegmuseum

Dat varieert van bijvoorbeeld de stoomlocomotief SS13 uit 1871, een Diesel 3-treinstel uit 1934, de eerste elektrische trein: de Zuid Hollandsche Electrische Spoorweg Maatschappij, tot moderne modellen als Mat'64 (de gele Apekop), de groene Hondekop of de Dubbeldekker. ,,Uit een lijst van elf modellen worden afwisselend zeven of acht treinen tentoongesteld. Zij vertellen het echte verhaal van de spoorwegen.''

Na de drie weken durende verbouwing in april/mei maakt de bezoeker straks 'een vermakelijke reis langs deze iconische treinen'. ,,Bezoekers moeten kunnen verdwalen in Wereld 4. Nu is het er te vol. Een aantal van de treinen komt op een voetstuk te staan. Met daarachter een scherm waarop Polygoonbeelden van de rijdende trein worden getoond. Zo komen de treinen tot leven.''

Ticketbox
Daarnaast wordt Wereld 4 interactief. ,,Bezoekers kunnen met een soort TicketBox op de foto met de treinen. Een selfie in het Spoorwegmuseum. Ook biedt een interactieve zuil achtergrondinformatie. En kinderen kunnen mogelijk door aan een hendel te trekken een snelheidsmeter in gang zetten,'' licht Foppen de inrichting van Wereld 4 toe.

Volledig scherm
NS 3737, de laatste stoomlocomotief. © Spoorwegmuseum

Ook het restaurant, dat officieel de Remise heet, wordt in dezelfde periode verbouwd. ,,De huidige capaciteit is te klein. We gaan de plaats van het restaurant en het zitgedeelte omdraaien: het restaurant verschuift naar waar de bezoekers nu zitten en bezoekers kunnen straks zitten op de plek waar nu het buffet is. Het nieuwe restaurant wordt 'industrialistisch' vormgegeven en krijgt twee ingangen. Er komt een verdieping met een zwevend terras van waaruit je over de schatkamer kijkt. Ook komt er een aparte snackcorner. Voor 3- tot 6-jarigen maken we een kidscorner.''

Over de kosten van de verbouwing wil Foppen alleen zeggen dat het om een 'substantiële investering' gaat.

2.0 of 3.0
Het Spoorwegmuseum moet in het tijdvak ná Paul van Vlijmen, die er een familiemuseum van heeft gemaakt en de populaire De Vuurproef (Wereld 5) heeft toegevoegd, de stap maken naar 'Spoorwegmuseum 2.0 of 3.0', zoals Foppen het omschrijft.

In die volgende fase passen ook het Allerhande kerstfestival van AH en de schaakkraker tussen Anish Giri en Magnus Carlsen, volgende week woensdag. ,,Het Spoorwegmuseum is ook een business-to-business bedrijf. Maar de collectie staat centraal.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht