Een rondje gevelreclame kijken in de Utrechtse binnenstad: 'Kijk nou wat ze hebben gedaan!’

videoDe gevelreclame van Albert Heijn op het voormalige postkantoor aan de Potterstraat roept veel negatieve reacties op. Maar ook elders in de binnenstad hangen monumentale gevels vol reclame. Meestal lelijk, maar soms ook smaakvol, vindt Wim van de Laar, gevelkenner van Utrecht. 

De reclame van Albert Heijn op het voormalige postkantoor
Volledig scherm
De reclame van Albert Heijn op het voormalige postkantoor © Erik van 't Woud

,,Hoe bedenken ze het! Ik ga hier in ieder geval geen boodschappen doen.” Wim van de Laar (70), geboren en getogen Utrechter, is niet te spreken over de felblauwe gevelreclame van Albert Heijn aan de Potterstraat, die de tongen in Utrecht losmaakt. ,,Had hier iets met smeedijzer of brons gedaan. Zonde hoor.” Maar terwijl Van der Laar zijn verhaal doet, roept een voorbijgangster dat zij het wel mooi vindt. ,,Blauw is toch de kleur van Albert Heijn.” 

Smaken verschillen, weet ook Wim van de Laar. Maar de Utrechter, die al tientallen jaren de gedaanteverwisseling volgt van gevels in de Utrechtse binnenstad, stoort zich aan de teloorgang van historie door de oprukkende reclame. Van de Laar loopt wekelijks zijn ronde door de het winkelgebied en verbaast zich iedere keer weer. Geregeld geeft hij de gemeente ongevraagd zijn mening en adviezen hoe het wél kan. Maar meestal tevergeefs.  

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht