Volledig scherm
Wim Olsman (85) en Joost Krabendam (92) komen regelmatig poolshoogte nemen bij de bouwwerkzaamheden van Station Driebergen Zeist. © Boas Photo

Eerste deel onderdoorgang Driebergen-Zeist bijna voltooid

UpdateDe ingrijpende verbouwing van station Driebergen-Zeist verloopt voorspoedig. Het eerste deel van de tunnelbak onder het spoor, nadert z'n voltooiing. Als het verkeer vanaf 29 augustus onder het spoor door kan rijden, zijn hoogstwaarschijnlijk de files, die jarenlang tot veel ergernis leidden, voorbij. 

Voordat het zover is, wordt hier vanaf 11 augustus wel het treinverkeer zestien dagen stilgelegd. Vanaf 29 augustus gaan de treinen weer rijden. 

Het stationsgebied is een belangrijk knooppunt in het spoorwegennet. Volgens ProRail zijn de spoorbomen hier elk uur 25 minuten lang gesloten. Dat leidde tot ellenlange verkeersopstoppingen. Het stationsgebied was bovendien aan renovatie toe. 

Volledig scherm
Vanaf eind augustus hoeft het verkeer niet meer te wachten bij de spoorwegovergang bij Station Driebergen-Zeist. Dan gaat de weg onder het spoor door. © Mel Boas

Medio 2020 hoopt Pro Rail de bouw van het vernieuwde stationsgebied te hebben afgerond.  

Wim Olsman (85) en Joost Krabendam (92) komen regelmatig poolshoogte nemen bij de bouwwerkzaamheden van Station Driebergen Zeist. Ze komen vanuit hun seniorenflat in Zeist gefietst en nemen het bouwproject vanuit verschillende standpunten in ogenschouw. Met bewondering bekijken ze hoe de puzzelstukjes van dit complexe project in elkaar passen. Wim Olsman snapt goed waarom dit project enkele jaren van planning heeft gevraagd. Voormalig bouwer Joost Krabendam is soms verbaasd over de technieken, die tegenwoordig worden toegepast. Een aantal technieken zijn echt verschillend ten opzicht van 30 jaar geleden, toen hij gepensioneerd werd. 

De mannen kijken reikhalzend uit naar het moment dat eind juli het spoor dichtgaat. Bouwer BAM zal dan beginnen met het zijdelings inschuiven van een 155 meterslange spoorbak.

Volledig scherm
Het stationsgebied is nu nog een flinke bouwput. © Mel Boas

In samenwerking met indebuurt Utrecht

Utrecht